- Inzerce -

Mystický zážitek z obcování padlého anděla s androidem

Pod číslem 144 v katalogu nezávislého vydavatelství Guerilla Records se skrývá pozoruhodné album Svobodná místa. Ivan Acher, Michal Nejtek, beefheartovský kytarista Gary Lucas a další hudebníci zde doprovázejí recitaci undergroundového básníka Pavla Zajíčka.

Album Svobodná místa obsahuje nahrávku z koncertu v pardubickém Divadle 29 ze 16. února 2011. Ivan Acher ji oblékl do ještě hrubšího, syrovějšího kabátu, kdy využil i soukromé nahrávky ze společných zkoušek. Zajíčkova silně existenciální poezie dostala ještě temnější a drtivější účinek. Navýsost experimentální hudební koláž, tvořená preparovaným klavírem, nejrůznějšími samplery, nabroušenými kytarami a analogovými syntezátory, se naplno pojí s podmanivě nelítostným hlasem básníka. Křest CD, které vydal lounský label Guerilla Records, proběhl v pražské Akropoli dne 15. dubna, tedy v den Zajíčkových osmašedesátých narozenin. Vydavatel Vladimír „Lábus“ Drápal poté na stránkách svého vydavatelství uvedl: „Byl to vpravdě mystický zážitek, celý ten večer. A solidární s Pavlem Zajíčkem, který CD nejen osobně pokřtil, ale pro kterého se při té příležitosti vybralo přes 68.000 Kč, aby se mu usnadnil život v jeho tíživé zdravotní situaci. Peníze již byly předány rodině.“

Na nahrávce se vedle Zajíčka, Achera, Nejtka a Lucase podíleli ještě kytarista Ivan Manolov a v jednom tracku vokalistka Jana Vébrová. Deset skladeb na ploše bezmála osmaapadesáti minut vytvářejí jedinečný svět nikoli pouhého spojení drsné poezie s ještě drsnějí hudbou, ale přímo osudového obcování padlého anděla s androidem. O autorství hudební složky se dělí Acher (6) s Nejtkem (4). Aktéři se nesnaží programově šokovat posluchače, a daří se jim tak vynášet undergroundovou poezii ze stínu dekadence. Náhle ani vulgarismy nepůsobí sprostě. Například báseň Mořem hoven je obalena zprvu ambientem, který postupně podléhá čeření, rytmizování, až ke konečnému minimalismu. Nejpozoruhodnějšími a zároveň nejdráždivějšími se jeví ty plochy, kde se střetává noisové výrazivo s ambientem, psychedelií a čímsi, co evokuje musique concréte. Tělo / Vrost´do stromu („…z jedinců uplácaný / jedno velký tělo…“) získává až lynchovskou náladu, v tracku „Vypitej“ o sebe křeše vesmírný ambient s naštvanou kytarou a hlukem z pekla („…když chtěl se vrátit/všechny dveře byly zavřený zevnitř / a nikdo tam…“). Tajemný hostiny / Co sme? vyrůstají z elektroakustické hmoty, také z ambientního oblaku, jakéhosi snu, do něhož pronikají akustické tóny klavíru („…sme dětma / který nestačily zestárnout/nebo šílenci / který nemúžou padnout?“). Podobně slastné i vzrušující, dynamicky proměnlivé prolínání elektronického a akustického zvuku probíhá ve skladbě Papírový aPsolutno / Seš tu země nepoznaná, kde se navíc připojuje ženský vokál. Pak jsou tu rockovější pojetí – Koulim vočima s masitým zvukem a mocnou gradací a Banán prorok se zappovskou estetikou, free kytarou a drtivým tahem s vypjatou gradací. V Nejtkově variaci na báseň Tělo se protagonisté postupně houstnoucími barvami noří do svíravě úchvatné zvukomalby. Album uzavírá instrumentální směs minimalismu a noise v podání tria Acher, Lucas a Nejtek.

Pavel Zajíček, Ivan Acher, Michal Nejtek a hosté: Svobodná místa
Guerilla Records (https://www.guerilla.cz)


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.