- Inzerce -

Nechte se vcucnout a vyplivnout milostnou improvizací

Etapy milostného vztahu v podání dvojice tureckých improvizátorů…

V březnu roku 2019 se kontrabasista Esat Ekincioğlu a bubeník Berke Can Özcan sešli v Istanbulu v Özcanově studiu, aby spolu natočili improvizaci na téma vývoj milostného vztahu od flirtu, naivity a intrik, přes vznícení vášně, ubývání intenzity, až k odeznění, eventuálně destrukci a rozlomení srdce. Zaznamenaný tvůrčí proces pak již nijak neupravovali, aby tak nenarušili přirozenou blízkovýchodní hymničnost a súfistický trans. Obě vrstvy nástrojů, elektrifikovaného i preparovaného kontrabasu a rozličných bicích nástrojů a perkusí, jsou zde v dichotomickém vztahu, přesto kongeniálně propojeny; záleží na přístupu, citlivosti, respektive zkušenosti posluchače.

Esat Ekincioğlu, jehož největším vzorem mezi basáky je Miroslav Vitouš, dokončil v roce 2015 studia v nizozemském Groningenu a již zde zůstal. Jeho pedagogy byli Koos Wiltemburg a Paul Berner. Ostruhy získával hraním a mistrovskými kurzy s Adamem Nussbaumem, Davidem Berkmanem, Alexem Spiaginem, Mattem Wilsonem a Stevem Altenbergem. Je členem jazz-punk-psychedelické úderky Kuhn Fu a také AVA Tria, jehož druhé album Digging the Sand jsem tady před časem recenzoval (zde).

Berke Can Özcan patří nejen mezi nejvyhledávanější bubeníky a perkusisty mladší generace, ceněn je však také jako producent pro společnost Who Are We Who We Are, která funguje jako label vydávající LP a studio, pořizuje field recordings a podobně. Dlužno pak dodat, že 7. srpna mu vyjde první sólové album, jež ponese titul Mountains Are Mountains, a to na berlínském labelu Bohemian Drips.

Album Lover and Beloved dvojice zamýšlela vydat i na fyzických nosičích, ale kvůli koronavirové pandemii zvolila pouze digitální podobu. Zamýšlený obal alba namalovala německá hudebnice a výtvarnice Helene Richter; vězte tedy, že pro zájemce je k dispozici 50 kvalitních tisků příslušného uměleckého díla (o rozměrech 40×50 cm), samozřejmě číslovaných a signovaných.

Až hypnotický účinek improvizačního toku má čas se naplno projevit, vždyť třeba hned úvodní skladba Mating Call/The Quarrel má 19 minut. Ekincioğlu je mistrem hry smyčcem, takže dokáže vykreslit i vzrušující arabský kolorit, zde volání muezzina. Také často vytvářený dronový tón je hutný a hustý, přičemž mění dynamiku i výraz. Převážně se pohybuje v dolním rejstříku, takže působí kontrastně k ševelení, burácení a cinkavým či kovově alikvótním barvám rytmických nátrojů. První půle je víceméně rozvolněná a tekutá, poté se ozve výrazný basový riff a rozvine se pravidelný rytmus, v němž se střídá klid s bouří, ve finále pak zvítězí až dětská hravost. Následuje více než čtrnáctiminutový trojlístek skladeb Days Of Peace / Days In Heart / Hell Fire. Ekincioğlův smyčec opět kouzlí, noří se do ambientní hlubiny a různě se rozvolňuje. Pozvolna se proud zahušťuje, nabývá na intenzitě, bicí střídavě vybuchují či udržují minimalistické proudění. Ke konci se oba protagonisté zcela osvobodí od jakékoli hmatatelné formy a propukne free jazz s naléhavostí až drtivou. V závěrečném kusu Yet, It Wasn´t Meant To Be drnčí preparovaná basa, škrká, rýpá, Ekincioğlu využívá také kontrabasového těla. Perkuse znějí zprvu výrazně asijsky, meditativně, poté bobtnají, doslova rozkvétají, zatímco basa materii ve finále zahušťuje zběsilým tepem. Koncem je potom posluchač doslova vyplivnut…

Esat Ekincioğlu/Berke Can Özcan: Lover and Beloved
https://esatekincioglu.bandcamp.com/releases


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.