- Inzerce -

Nick Hennies: Duets For Solo Snare Drum

Nick Hennies: Duets For Solo Snare Drum

Weighter (www.weighterrecordings.com)

 

Malý bubínek, virbl, šroťák – představitel dělnické třídy mezi bicími nástroji, udává rytmus pochodu, schytá ránu každou druhu dobu, ale jeho suchý, věcný zvuk, registrujeme spíš mimoděk, na rozdíl od fyzicky působícího basového bubnu nebo vše překrývajících činelů. A tento skromný nástroj se stává hlavním hrdinou na desce texaského bubeníka Nicka Henniese. Hennies má na kontě vedle vlastní skladatelské tvorby řádku nahrávek současných skladatelů evropských i amerických.

Nahrávka – první položka na Henniesově čerstvě založené vlastní značce – obsahuje tři kompozice a v každé z nich vstupuje bubínek do dialogu s kontrastním elementem. V One4 Johna Cage je to rozhovor s tichem. Je to jedna ze série „závorkových skladeb“, kdy skladatel udal časové rozmezí, v němž má jeden tón či zvuk zaznít, a interpret rozhoduje, zda toto rozmezí využije od začátku do konce, či si vystačí se zlomkem. Vzhledem k charakteru použitého nástroje není překvapivé, že slyšíme spoustu ticha prokládaného stručnými ťuky a škráby na blánu, ráfky i strany bubínku. Delší plochy zaplňuje šustění metliček. Poslech vyvolává pocit, jako když sedíte v nočním lese, občas někde praskne větvička, vítr rozšumí listí, zahouká sova. Je to poetické a zároveň trochu zneklidňující.

Druhá fáze si také pohrává s tichem, ale proti Cageově jemnosti staví agresivitu. Peter Ablinger ve skladbě Kleine Trommel und UKW-Rauschen (“Conceptio”) používá jako výchozí materiál hlasitý bílý šum z rádia, jemuž odpovídá víření bubínku. Lidský hudebník napodobuje ne-lidské signály techniky. Pasáže monotónního hluku jsou prokládány tichem, v němž posluchač napjatě čeká, kdy mu do uší zase uhodí rámus. Sekvence ticho-šum-šum s bubínkem je záměrně mechanicky opakovaná, jen tiché pauzy jsou různě dlouhé, což je hlavním zdrojem napětí v této pětiminutovce.

Třetí a nejdelší kus na desce, Henniesova vlastní Cast and Work je autorem popsána jako setkání bubínku s tóny, trefnější by, myslím, bylo popsat to jako jeho střet se sebou samým. Rychlým vířením měkkých paliček na bubínku bez strun se po chvíli podaří vyvolat iluzi hučící prodlevy. Jak minuty běží, zvuk bubínku se plynule přelaďuje a zároveň začne rezonance rozehrávat v uších a hlavách posluchačů hrátky se zvukovými iluzemi a vykouzlí nové témbry. Pro zachování dojmu doporučuji před úderem patnácté minuty poslech přerušit a vrátit se v minutě dvacáté. Skladatel jako by se zalekl jednolitosti plochy, kterou stvořil, vpustil do ní na pět minut smyčcové kvarteto, jež skřípáním na strunách vyvolává iluzi starého stroje. Pokud by takto zněla celá skladba, mohlo by to dávat smysl, tady se ale zbytečně naruší krásně vyklenutá vlna.

I s touto výtkou jde o parádní ilustraci, že i s malým bubínkem se dá rozehrát velké divadlo, pokud se dobře pracuje tichem, hlukem, kontinuitou i roztrhaností zvuku.

Náhled alba je zde: https://soundcloud.com/experimedia/nick-hennies-duets-for-solo


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.