- Inzerce -

Nikolaienko: Loops & Cuts Soup

Lo-fi elektronické kutilství, kreace s různými starými a levnými syntezátory či aktivity celkově shrnované pojmem circuit bending se nám ve světě rozmáhají, zdá se, stále více. Dost často ale není vhodné používat takovéto škatulky jako žánrová označení, charakterizují spíše umělecký přístup či proces, jehož výsledek lze zařadit do souvislostí i  se styly s delší tradicí. To přesně sedí i na aktivního mladého ukrajinského umělce Nikolaienka.

Tento původně grafický designér se od běžnějšího pojetí DJingu během posledního desetiletí přesunul právě k tvorbě vlastní hudby s pomocí samplingu, smyček tvořených z archaických syntezátorů (například značek Faemi, Opus, Vermona) i z mnoha akustických nástrojů a operacemi s  magnetofonovým pásem. Jeho nejnovější kolekce nazvaná jednoduše Loops & Cuts Soup, prezentovaná na ukrajinském netlabelu Nexsound, vedeném mezinárodně proslulým experimentátorem Andrejem Kiričenkem, se odehrává v mantinelech neokázalých jazzovějších groovů a sytých klávesových barev kontrastujících s rozličnými „odpadními“ elektronickými zvuky. Jako spolupracovníci na skvěle odlehčených groovech jsou zde uvedeni Anton Coky (baskytara), Zhenia Dem (kontrabas) a Oleg Dabeatakamonov (bicí). Je možná těžké rozpoznat, na kterých skladbách je slyšet přímo jejich živé hraní, nebo kdy je rytmika poskládána z jimi natočených smyček, kdo si však důkladně prožije album jako celek, na podobné otázky zapomene.

Na stránkách netlabelu Nexsound je album charakterizováno v určitých kruzích módní návazností na sci-fi, resp. zvukovou estetiku sci-fi filmů z doby předdigitální, což u mnoha nahrávek způsobuje třeba i jediný kousek varhanního zvuku opatřeného řádným echem. Toto označení ovšem nemusí upoutat všechny možné zájemce. Například kdejaký fanoušek čekající marně již léta na další skutečně inovativní počin dříve progresivního jazzového tria Medeski Marin & Wood bude litovat, že Loops & Cuts Soup má celkovou stopáž jen necelých čtyřiadvacet minut. Z domácích posluchačů osloví rozhodně ty nadšené nedávno vydaným albem Ringo George Paul John od formace B4 (polí5, 2010). Poslouchejte či stahujte zde.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.