- Inzerce -

Noční provoz: Mare Nostrum Ignis Est

Pravděpodobně jednočlenný projekt Noční provoz dal o sobě poprvé vědět v roce 2010. Vždy kombinoval potemnělou elektroniku industriálního charakteru s autorskými především českými texty odkazujícími k dekadentní estetice. Jeho první samostatné album vyšlo letos v lednu na limitovaném CD-R (123 kusů) na sublabelu Sky Burial, provozovaným pod slovenskou značkou Nomad Sky Diaries (kde vyšel před čtyřmi roky též jeho split s ostravským hlukovým projektem Garasu).

Je to přibližně padesát minut nabitých vyzrálým potemnělým elektronickým zvukem. Dark ambientní plochy a basovější syntezátorové struktury doplňují industriální rytmizace a noisové vrstvy, všech osm skladeb drží zvukově i formálně pohromadě. Je radost si vychutnávat tyto syté hudební barvy ve sledu, jak je deska dávkuje, i jejich řád v dynamice či v dalších kompozičních proměnných.

Rovnocennou rovinou k hudbě jsou zde také texty, které se na nahrávce ozývají recitované mužským hlasem (pravděpodobně autorovým). Zaznívají většinou s civilní vážností, místy s jistou dávkou patosu. Možná v souladu se strojovostí industriální estetiky se v nich často cyklí obdobné syntaktické struktury s obměňovanými slovy, což někdy působí velmi silně, litanicky či jako mantra, někdy už pak poněkud stereotypně (např. „Neprocházím nebem, Nebe prochází mnou. Neprocházím zemí, Země prochází mnou. Neprocházím světlem, světlo prochází mnou. Neprocházím Tebou, Ty procházíš mnou. Neprocházím peklem, Peklo prochází mnou a zůstává.“). K dekadentnímu či nihilistickému chápání těchto sdělení nás vedou i odkazy k Ladislavu Klímovi, avšak zůstává na posluchači, zda si třeba enormní množství podobných básnických figur (například genitivních vazeb umožňujících vlastně spojení čehokoli s čímkoli: noc duše, krajiny svědomí, láva noci, břehy těl, kniha noci, rituály úsvitu, hlad těla, jizvy let…) vyloží jako vědomou rezignaci na básnicky pestré sdělení, či jako poměrně začátečnickou textařskou manýru. Ovšem základní téma, tedy omezenost či nedokonalost jedince mezi tušenými přesahujícími ději, je zde každopádně vyjádřeno trefně a na vyšší úrovni chápání k němu programově sedí i zmíněné formální těžkopádnosti. „Nemám nic víc. Nemám nic víc.“

Výtvarné řešení obalu krásně odpovídá hudebnímu sdělení nahrávek. Čisté, členité a pravidelné konkrétní struktury rozličných lastur v černých plochách vystihují toto album velmi vhodně. Oproti dřívějšímu noisově špinavějšímu výrazu zde projekt Noční provoz nachází mnohem vyspělejší formát dekadentního industriálního nocturna.

Noční provoz: Mare Nostrum Ignis Est

Sky Burial (https://skyburialproductions.blogspot.cz)

 

 


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.