- Inzerce -

Nové opery v Ostravě

Pokud chcete zjistit, co se pod slovem opera v současnosti skrývá a jak se současní skladatelé vyrovnávají s dědictvím a výzvami hudebního divadla, vyražte do Ostravy. Po předloňském startu se již příští týden rozjede druhý ročník festivalu New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava. Během čtyř dnů (25.-28. 6.) uvede pět operních představení většinou ve světových premiérách. Jejich autory jsou skladatelé z ČR, Rakouska, USA, Kanady i Číny. Festival zahájí opera Re:igen Bernharda Langa podle hry Arthura Schnitzlera, která po svém vydání v roce 1900 způsobila v Rakousku skandál a provedena mohla být až v roce 1920. Hra zachycuje rozhovory různorodých dvojic před milostným aktem a po něm a v Ostravě bude uvedena v české premiéře ve spolupráci se Schwetzinger SWR Festspiele. Na objednávku ostravského festivalu vznikla opera Sezname, otevři se! skladatele Martina Smolky na libreto Jiřího Adámka. V této poctě Umbertu Ecovi se údajně bude především mluvit, šeptat a křičet, pouze vzácně zazní zpěv. Do inscenace se zapojí také členové souboru Boca Loca LAB, který založil Jiří Adámek pro uvádění scénických forem na pomezí divadla a hudby. Svou první operu uvede také hlavní hybatel ostravských festivalů Petr Kotík. Inspirací pro jeho kus Mistrovská díla byl text Gertrudy Steinové Co jsou to mistrovská díla a proč je jich tak málo. V opožděné evropské premiéře zazní opera No no miya (1988) Rudolfa Komorouse, který emigroval z Československa do Kanady v roce 1968. Opera je volnou adaptací hry japonského divadla nó ze 14. století. V Multižánrovém centru pro současné umění Cooltour na Černé louce bude uvedena další objednávka festivalu opera Encounter mladé čínské skladatelky Mojiao Wang. Stejně jako v případě festivalu Dny nové hudby se na operní odnož sjedou umělci z celého světa, orchestrálním jádrem bude soubor Ostravská banda s dirigenty Rolfem Guptou, Petrem Kotíkem a Ondřejem Vrabcem. Režírovat budou Georges Delnon, Jiří Adámek, Michael Rau, Jiří Nekvasil a Xinxin Tang.

Doprovodný program NODO zahrnuje moderované debaty s amerikanistou Josefem Jařabem na téma osobnosti Gertrudy Steinové, s profesorkou japanologie Zdenkou Švarcovou a odbornicí na japonský tanec Lucii Burešovou na téma divadlo nó. Ve spolupráci s PLATO – platformou (pro současné umění) Ostrava bude v české premiéře uvedena video opera Zub za zub autorů Miro Tóta a Michala Paľka a hudební workshop dua String Noise z New Yorku pro děti od 5 do 12 let.

Boris Klepal na svém blogu Zápisník zmizelého vedl sérii rozhovorů se skladateli, kteří budou na NODO zastoupeni. Z nich vybírám dvě motta: „Já jsem nikdy neměl představu nějakého publika, když jsem komponoval. A musím říct, že nejlepší výkony jsem i jako interpret podal, když jsem měl na publikum neuvěřitelný vztek a když jsem si myslel, že jsou to blbci.“ (Petr Kotík)

„Časy, kdy umění mohlo provokovat, jsou podle mě nadobro pryč. (…) Je potřeba znovu probudit ve lhostejných lidech vnímavost. To je mým cílem, nikoli skandály – o ty mi nikdy nešlo. (Bernhard Lang)

Celý program najdete na www.newmusicostrava.cz.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.