Od 13. do 18. června běží v Brně Expozice nové hudby
Již po pětatřicáté se v Brně uskuteční festival, který pod svá křídla sbírá hudbu nejrůznějších proudů, ovšem vždy provokující, hledající nekonvenční. Aktuální dramaturg, Daniel Matej letošnímu ročníku vtiskl název MUSIA FALSA I MUSICA VERA a rozdělil jej do osmi událostí. K programu vysvětlil v tiskové zprávě: „Letos obracíme pozornost k prostoru mezi kompozicí a improvizací s cílem obhájit „pravost“ každé dobré a přesvědčivé hudby, ať už vznikala jakýmkoli způsobem. Všechny projekty, které tvoří program festivalu, se pohybují v oblasti ještě improvizované, ale už komponované, nebo ještě komponované, ale už improvizované hudby. Některé z nich vznikly přímo na objednávku festivalu nebo v jeho úzké spolupráci.“ Středobodem festival se stane Besední dům, ale dojde i na exkurzi mimo něj.
Festival v úterý, tedy dnes, otevře experimentální klarinetové psycho-akustické duo The International Nothing berlínských klarinetistů Kaie Fagaschinského a Michaela Thiekeho. Středeční koncert se zaměří na grafické i jinak „otevřené“ partitury. Mezinárodní uskupení Prague Improvisation Orchestra provede díla z prostředí newyorské školy (Brown, Wolff), stejně jako z prostředí česko-slovenského undergroundu (Adamčiak, Grygar, Steklík), které v programu doplní skladby hráčů ansámblu Burkharda Stangla a Petra Vrby.
Ve čtvrtek vystoupí na festivalu Annabelle Plum a Žaneta Vítová. Ty se společně věnují hudbě pro experimentální hlas a akordeon. Jejich projekt Interference vychází ze společného debutového alba, kde hudebnice vyjadřují křehkost i drsnost zároveň, přenášejí posluchače do světa vzdálené Afriky a zpět do českých luhů a hájů, to vše s výrazným tématem ekologického apelu.
Na objednávku Expozice nové hudby vznikl projekt Here and Now, který zazní v pátek večer v premiéře v podání Pavel Zlámal Contemporary Ensemble. Sedmičlenný soubor hráčů klasické, soudobé i jazzové interpretace provede pásmo otevřených autorských kompozic, kolektivních a řízených improvizací. „Stavebním kamenem díla je každý z přítomných hráčů, jeho hudební a improvizační schopnosti a kompozičním postupem je hudební organizace v přítomném čase. Tato organizace je založená částečně na předepsané partituře i na interaktivní spolupráci, na intuici a na dirigentské signalizaci. Hudba tak není výsledkem pouze nacvičených či komponovaných frází, ale též na místě vytvářených hudebních myšlenek, vznikajících vztahů a souvislostí,“ popsal kompozici Zlámal.
Při sobotním koncertě s názvem In situ se setkají tři výrazné osobnosti současné improvizační hudby. Každý z nich nejprve sólově a poté ve společné kompozici/improvizaci na objednávku festivalu. Sál Besedního domu bude ten večer patřit čtvrttónové trubce, alpskému rohu, trombonu a trubce. Těmi budou vládnout rakouský trumpetista Franz Hautzinger, v Berlíně žijící britský trombonista, skladatel a improvizátor Hilary Jeffery a portugalská, ve Švédsku usazená trumpetistka Susana Santos Silva.
Kamenka či kamenná kolonie, je unikátní oblast ve vytěženém štěrkovém kamenolomu na pravém břehu řeky Svratky. Tvoří ji historické domky z období první republiky, které si postavili místní dělníci z odpadových materiálů. Na společnou objednávku Brno Contemporary Orchestra a festivalu vznikla kompozice The Stone Colony Michala Nejtka, která zazní právě v kolonii. „Mám dojem, že hudba, a nová hudba zvláště, má smysl pouze tehdy, pokud je v jejím nitru skryta nějaká životodárná emoce, nějaké duchovní pozadí, které může živit a napájet roztodivné tvary a různý materiál. Do skladby jsou zaklety dvě dělnické písně, jejichž výraz a význam je protikladný a z tohoto napětí vyrůstá, jak doufám, nová kvalita. Skladba je věnována brněnské Kamenné kolonii a všem, kteří doufají v nové a lepší zítřky,“ popsal svoji kompozici Nejtek.
Nejprve se z Červeného kopce rozezní fanfáry, dechovka zhudebňující dělnickou písničku Kluci ze Staráku, kterou zpívávali flamendři v cihlářské hospůdce. V následné poněkud posmutnělé písničce Hodina za hodinou se přidávají dřeva, bicí a nahrávky roztroušené po kolonii. Posluchači se mohou procházet a dotvářet si vlastní podobu skladby.
Nejtkova kompozice zazní i na večerním koncertě v Besedním domě, doplní ji ještě další čtyři skladby. Nejprve Hyperprism Edgara Varèse, jejíž premiéra před sto lety skončila prý ostudou. Skladbu JMF for DM zkomponoval Daniel Matej v obsazení pro různé nástroje, v Brně zazní ve verzi pro instrumentální soubor bez zjevného sólisty. „Jedná se o slovní partituru, v níž zcela chybí tradiční notový zápis a veškeré pokyny k akci jsou vyjádřeny slovními instrukcemi,“ uvedl Matej. Závěrečná skladba večera i festivalu Workers Union holandského skladatele Louise Andriessena vyžaduje od interpretů hru až do úplného vyčerpání, jako při práci na nekonečném pásu továren.
Celý program najdete zde: https://filharmonie-brno.cz/expozice-nove-hudby/