- Inzerce -

Ofir Shwartz Trio: Shades of Fish

Ofir Shwartz Trio: Shades of Fish

Hevhetia Records (https://www.hevhetia.com/Hevhetia)

 

Izraelský klavírista a skladatel Ofir Shwartz vzbudil velký ohlas už svým debutem Earlier in Time, vydaným v únoru 2010 na sHmoo Records – rovněž ve formátu tria, avšak s jiným obsazením (nikoli nástrojovým). Jeho Shades of Fish, které vyšlo na slovenských Hevhetia Records v listopadu 2013 a na němž spoluúčinkují Gal Shaya s kontrabasem a slovinský bubeník Gasper Bertoncelj, na tento úspěch zdárně navazuje. Přívalový klavír, hutná basa a hybné bicí hned od počátku vtiskují albu nepolevující proudnost, přičemž každá z deseti originálních Shwartzových skladeb má svoji ozvláštněnou atmosféru, a přitom se podstatněji nevymyká rovině souladu celkové nálady.




Všechny tři nástroje mají dostatek prostoru k brilantnímu sólování, ale připadá mi, že se tak neděje proto, aby se jejich hráči předváděli, nýbrž aby ještě víc podpořili srostitost každé kompozice, aby ji posouvali do nových a nových souznění. Ani jeden z této brilantně sehrané trojice svůj nástroj neznásilňuje, s vervou však využívá jeho možnosti razance, rytmičnosti, plnokrevného znění (k čemuž přispívá zdárně i hutný zvuk nahrávky, pořízené v jeruzalémském SHK studiu). Není tu zapotřebí žádného nadbytečného kumštování, vše plyne zcela samozřejmě, bez okolků; ačkoliv názvy jednotlivých čísel nejsou pouhými nálepkami, hudebníci nejdou cestou přímočarého zhudebňování nabídnutých témat, nevulgarizují je, ale přizpůsobují jim prochvívající emoce. Tak například Germany má svou rozrušivost včetně bubínkujícího swingování, přejde však do smířlivější skočnosti. Dvě varianty Industrial City mají zevrubnost tepu velkoměstské aglomerace a jejího kolotavého provozu, toto industriální zobrazení však vystřídá pozamlklá střízlivost, jako kdyby skladatel chtěl zdůraznit, že zobrazované záležitosti mohou mít i svoji odvrácenou stránku. V tomto smyslu působí i Folk Song, inspirující hráče k plynulé hladivosti, kdy klavír je odměrnější a basa chce za prohřmívání bicích přijít nastolenému námětu na kloub. Jinde zaznamenáme kontrabas obzvoňovaný pianem a oplocovaný bicími, pak zase klavír perlí nad solidním podložím rytmiky, trojzvučení zaznívá s vysloveným zalíbením, ležérní uvážlivost střídá výrazná spěšnost. A tak to plyne až po klavírní dohru, která vše uzavírá. 

Za jeden z vrcholů považuji smyčcovou meditaci kontrabasu v Lost Journey, ostatně výkon Shaye vůbec si zaslouží pozornosti a mám dojem, že o něm ještě uslyšíme. Což platí o celém triu. Ke své desce hudebníci říkají, že stačí zavřít oči a hudba se zrodí, neptá se na dovolení, prostě si nachází svoji cestu k ostatním. Shades of Fish si ji určitě najde nejen melodičností a plynulostí, ale i příměsemi skororockové, až neprodyšné hutnosti a odezvou spíše evropské nežli americké jazzové tradice. Je dobře, že tímto kompaktem Shwartzovo trio Hevhetia uvedla do Evropy. Svědčí to i o přehledu a náročnosti vydavatele Jána Sudziny. Kdo má v oblibě energický, nepřímočarý, originální, neoposlouchaný jazz, má příležitost tady ho najít.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.