- Inzerce -

Olomoucký festival Opera Schrattenbach ve jménu experimentu

V Olomouci se opět uskuteční oslava soudobé a experimentální hudební tvorby – Opera Schrattenbach. Ve dnech 2. – 26.listopadu se představí nejen pořádající soubor Ensemble Damian v čele s Tomášem Hanzlíkem, ale také zahraniční umělci, často ve spolupráci se studenty Katedry hudební výchovy PdF Univerzity Palackého, která se na organizaci tohoto festivalu spolupodílí. Z pestrého programu, jehož kompletní podobu naleznete zde, vybírám následující lahůdky (s tím, že na některé je vstup volný, zbytek je za vstřícnou stokorunu, což je velmi sympatické)…

3.listopadu v kapli Božího Těla UCUP (Uměleckého centra Univerzity Palackého) vystoupí v rámci projektu Standards: Reconstructed Works americký basklarinetista Gareth Davis v programu Meets Jazz. Pro tohoto instrumentalistu píší skladatelé jako Gavin Bryars a Peter Eötvöse, zároveň se pohybuje na poli avantgradního jazzu, improvisingu, noise a elektronické hudby (Elliot Sharp, Nadja, Machinefabriek, Richard Knox, Frances Marie Uitti, Merzbow…). Jeho pojetí jazzových standardů tak slibuje neobyčejný zážitek!  

6.11. taktéž v kapli zazní Gravity a Grace II., české premiéry kompozic, jež napsal americký skladatel Paulo Chagas, a to ve spojení se studenty olomoucké Katedry hudební výchovy, jejichž autorské práce program doplní; stane se tak v rámci odvážného projektu Slyšet jinak. Chagas je původem sice Brazilec, ale od roku 2004 učí skladbu na University Of California v Riverside. Autor techno-opery Raw (1999) hledá nové formy hudebního vyjadřování, často ovlivněné populární hudbou. Zároveň se snaží zdůrazňovat symbolický, mnohdy až rituální rozměr hudebního vystoupení.

12.11. se v sále Mozarteum (Arcidiecézní muzeum) uskuteční světová premiéra opery Havel a Reed, kterou napsal Daniel Rusek na motivy rozhovoru Davida Hrbka s Václavem Havlem a Lou Reedem při společném setkání v pražském Švandově divadle v lednu 2005. Tématem minimalistické opery v podání Ensemble Damian jsou nejen jejich zážitky, životní příběhy a umělecká tvorba, ale také odkaz Andyho Warhola či Jiřího Koláře a otázka konečnosti lidského života.

Wim Mertens.jpg

14.11. v kapli Božího těla vystoupí belgický pianista Filip Martens s programem, sestaveným ze skladeb soudobého vlámského minimalistického skladatele Wima Mertense. Martens často spolupracuje s Tomášem Hanzlíkem na provedení barokních oper jako dirigent nebo sbormistr, nyní se představí v roli klavírního virtuóza; spoluúčinkovat bude vynikající německý kontratenorista Carl Thiemt, jenž tady v Olomouci již několikrát vystupoval a třeba letos uchvátil publikum v Hanzlíkově barokní opeře Endymio. 

19.listopadu v Husově sboru zazní úryvky z románu Thomase Manna Vyvolený; hlas herce Josefa Somra (ze záznamu) doplní v režii Jiřího Srnce taneční kreace Adély Srncové a hudební improvizace Alana Vitouše (bicí nástroje, perkuse), Jaroslava Tůmy (varhanní pozitiv, cembalo, klavichord), Jana Rokyty jr. (cimbál, zobcové flétny) a Liselotte Rokytové (Panovy flétny). Vyvolený byl poslední dokončený román Thomase Manna z roku 1951, který se nechal inspirovat středověkým eposem Hartmanna von Aue Řehoř na skále (jakési paměti fiktivního papeže z 12.století).

24.11. se v Komorním sále UCUP představí v navýsost experimentálních projektech California Institute of the Arts, zde reprezentovaná dvojicí Jacqueline Bobak a David Rosenboom. Skladatelka a především zpěvačka Bobak složila v Dada Divas hold ženskému průkopnickému elementu dadaistického hnutí, zvláště pak životu, idejím a dílu Emmy Hennings, Elsy von Freytag-Loringhoven a Miny Loy-who. 

David Rosenboom patří k žijícím legendám a pionýrům americké experimentální hudby; v Olomouci bude prezentovat jednu část svého projektu z raných sedmdesátých let Portable Gold And Philosopher´s Stones – Music From Brains In Four; jde o propojení mozkových vln čtyř protagonistů do podoby hudební materie. Rosenboom již od šedesátých let zkoumá spontánní evoluci hudebních forem, vynalézá nové jazyky a techniky hudebního vyjádření, včetně zapojení multidisciplinárních médií, generativních algoritmických systémů a též právě i nervového systému člověka. Mimochodem tyto zdroje užil také v objevování hlukové hudby a pomohl tak definovat experimentální noise.

25.listopadu bude v sále Mozarteum koncertovat pražský soubor MoEns (ostatně jak už bývá dobrým zvykem na tomto olomouckém festivalu), a to s kompozicemi soudobých českých skladatelů Petra Cíglera, Miroslava Pudláka a Jiřího Kadeřábka. 

plakat_schrattenbach_2015_mail.png

 

 

 

 


Marian Palla: Na hudbě není důležité, co zazní a jestli vůbec

Když jsem se měl učit, tak jsem hrál, a když jsem se dostal na konzervatoř, tak jsem zase maloval. Teď mě napadá, co budu dělat, až tu nebudu, uvažuje moravský umělec.

Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.