- Inzerce -

Oneohtrix Point never na Stimulu již v neděli!

Newyorčan Daniel Lopatin známý jako Oneohtrix Point Never si za prostředek nového přístupu ke starému zvolil dobové syntezátory a samohrajky. Opovrhované syntezátorové hračky pod jeho rukama ožívají a vyluzují bohaté zvukové textury beroucí si z new age, plastové exotiky i psychedelie. Po Lopatinovi sáhlo renomované vydavatelství Mego a ke studiové spolupráci jej vyzval i samotný Antony Hegarty (Antony and The Johnsons). Vycházející hvězda současné elektroniky!

Na konci prvního desetiletí nového milénia se mezi experimentálními elektronickými a noise hudebníky objevil zcela nový fenomén: práce s nalezenými zvuky a nástroji sedmé a osmé dekády. V prodejnách s deskami se najednou přestalo prášit na štosy rocku pro dospělé a nejrůznějších veselých megamixů a seriálových hudeb – naopak, jen se po nich zaprášilo. K nejúspěšnějším tvůrcům této vlna patří miláček kritiky a publika, Newyorčan Daniel Lopatin známý jako Oneohtrix Point Never (svým jménem odkazuje k soft-rockové rozhlasové stanici v jeho rodném Bostonu).

Opovrhované syntezátorové hračky pod jeho rukama ožívají a vyluzují bohaté zvukové textury beroucí si z new age, plastové exotiky i psychedelie. Výsledná hudba je mimo vší pochybnost experimentální, díky tomu, že pracuje s tím, co každý posluchač dokonale zná, ale i kromobyčej chytlavá. Jeho mlžné kosmické kompozice v sobě ale skrývají skutečné napětí: jako by patřily do 30 let staré éry a zároveň před námi stínovaly muziku příštího milénia. Co je na nich ale kromě brilantního provedení tak důležitého? Především to, že – podobně jako třeba klíčová dua alba Boards of Canada – znějí při vší povědomosti tak původně. Slovo originální se ve slovníku soudného recenzenta neobjevuje příliš často, na zatím poslední album Daniela Lopatina ovšem sedí dokonale. Těšíme se na originální premiéru! Úvodní slovo pronesou Petr Ferenc a Aleš Stuchlý. 


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.