Pražské experimentální septeto Opening Performance Orchestra dovedlo k vydání svůj další po delší dobu připravovaný projekt, opět v bezchybném provedení v péči belgického vydavatelství Sub Rosa, tentokrát na CD i gramodesce, opět za účasti světových hudebních ikon. Po hvězdách jako Merzbow či Blixa Bargeld na počinech z posledních let se k nahrání projektu Acid Lands připojili tentokrát Američané, baskytarista a producent Bill Laswell a rockový zpěvák Iggy Pop.
Kompozici Acid Lands připravili Opening Performance Orchestra pro vystoupení na festivalu Pohyb-Zvuk-Prostor v Ostravě v roce 2014. Noisově ambietní produkce se v ní spojila s pasážemi z románu Západní země od démona americké literury, beatnika Williama Sewarda Burroughse, který by v onom roce oslavil sté narozeniny, úlohy recitátora se tehdy zhostil básník a hudebník Pavel Zajíček. Když se ji pak OPO rozhodli natočit též studiově, zaujal plán také Billa Laswella, jenž přímo s Burroughsem na obdobné téma nahrál desku Seven Souls se svou kapelou Material v roce 1989. Skrze Laswella potom k jako ideálnímu hlasu pro Burroughsovy texty vedla cesta k Iggymu Popovi. Nynější album Acid Lands obsahuje tři tracky. První je téměř pětadvacetiminutová realizace skladby OPO ve spolupráci s oběma Američany, následují pak dva její remixy z produkční dílny Billa Laswella.
S počátkem desky okamžitě vstoupíme do základní atmosféry, kterou tvoří táhlý syntezátorový drone a pomocí delaye rytmizované fráze Laswellovy bezpražcové baskytary, jak ji známe z mnoha jeho ambientních či dubových nahrávek. Záhy se přidá charismaticky zastřený hlas Iggyho Popa v civilní avšak přesto v jistém smyslu dramaticky působící recitaci úseků z Burroughsových Západních zemí. Atmosféra nenápadně houstne, vstupují party thereminu, industriální údery i noisovější šumivější vrstvy. Do hlasu Iggyho Popa se začne pomalu vtírat též autentická nahrávka samotného Burroughse čtoucího pasáž ze svého prvního významného románu Feťák, jež postupně zmizí v hlukové destrukci. V poslední části skladby se hudební struktury zase pročišťují a vrací se znovu četba Iggyho Popa.
Burroughsův román Západní země v sobě surrealistickými metodami kombinuje témata prožívání a integrity jedince ve vztahu ke všemu, co je může znejistit až destruovat, totéž míří k autorskému subjektu, jenž je potenciálně vystaven stejným dezintegrujícím faktorům, totéž míří až k osobě čtenáře. Přítomna jsou tedy témata halucinací všeho možného původu, mystika staroegyptská, lidsky snová i přírodní, prchavost smyslovosti. Vrstvy bytí, vrstvy nejistot. Hudba Opening Performance Orchestra a Billa Laswella tento obsah neanalyzuje, působí spíš jako krajina, v níž se lze kterýmkoli směrem rozběhnout do neznáma pustého až za obzor.
Hlavní remix, sedmnáctiminutový instrumentální The Acid Lands ambient mix-translation, nás na počátku vrátí do úvodní atmosféry, něco je ale naopak. Do popředí frekvenčně vstoupí spíše původně méně nápadné elektronické plochy v čele se Laswellovým šťavnatým basovým syntezátorem a původní Laswellovy baskytarové štěky jaksi zeslábnou. Jakýmsi dovětkem je pak druhý remix Naming The Seven Souls mix-translation. Na půdorysu čtyř a půl minuty se v něm vrátí též hlas Burroughse čtoucího tentokrát pasáž ze Západních zemí. Laswellova práce na remixech si ale vždy pohrává s tak detailními nuancemi oproti originální skladbě, že je může ztracený posluchač opakovaně dokola kontrolovat, až mu to navodí obdobnou nedůvěru k vlastnímu vnímání, jaké se svým dílem snažil dosáhnout samotný Burroughs. Zodpovědný poslech této desky tedy vyžaduje jistou odvahu, přestože po hudební stránce jde možná o největší pop v diskografii OPO.
Opening Performance Orchestra – Bill Laswell – Iggy Pop: The Acid Lands
Sub Rosa (https://www.subrosa.net)