- Inzerce -

Ostrak Mode: Copy and Paste

Jméno Josefa Ostřanského je spojeno především s kapelami Dunaj, potažmo Dunajská vlna nebo E a ještě nedávno byste určitě nečekali, že natočí sólové album, kde budou hrát celkem podstatnou, i když de facto ne zcela klíčovou roli různé elektronické mašinky. I tady totiž Ostřanský pod pseudonymem Ostrak Mode nezapře svůj cit pro rockový drive a schopnost napsat nosnou melodickou píseň.

Asi nejvíce elektronického koření najdeme ve skladbě Fráze, k níž si napsal Josef i text a Filip Remunda k ní natočil pozoruhodný videoklip. I díky tomu se stala jakýmsi pilotním hitem, byť skutečně hitové ambice v nejlepším slova smyslu bych viděl spíš ve skladbě Manuál, která je druhou ryze autorskou Josefovou záležitostí. Fráze je ovšem svým způsobem částečně epická věc, tudíž se ke klipovému zpracování, byť údajně inspirovaném nedějovou Bezúčelnou procházkou Alexandra Hackenschmieda, více hodí. K celkové poetice ovšem skvěle padnou i lyrické texty Ostřanského dlouholetého souputníka Karla Davida. Za skutečně nejsilnější věc celého alba považuji Láhve, které jsou opravdu dunajovského ražení a Ostřanský je tu nejvíc doma a přesto neopakuje sama sebe. Nikoliv nepodstatnou zajímavůstkou je ovšem i instrumentální Lullaby pouze s brumendem a jakousi ambientní atmosférou. Nejslabším článkem je pak asi závěrečné synthpopové disco Stříbro snů, kde už to trochu zavání kýčem. Jednoznačnou devizou je ovšem Josefův zpěv, který v jeho dřívějším působení zdaleka nedostal adekvátní prostor. Specifická barva hlasu a dikce mají skutečně své kouzlo a osobitost. Jinak ono využití spíše předpotopní (což ovšem není na škodu!) elektroniky skutečně není to, o co se album opírá a dá považovat za čistě vhodně použitý kosmetický prostředek než jako nějaký zásadní zlom. Oním zlomem je to, že Ostřanský dokázal, že je zcela soběstačný a má co předvést, což není u čistě sólových alb vždycky pravidlem.

Ostrak Mode: Copy and Paste

Polí 5 (https://www.polipet.cz)

P.S.: Křest alba Copy and Paste proběhne 21. května v pražském klubu Jazz Dock a na živém provedení se budou podílet Miroslav Chyška (kytara, baskytara, mix a mastering alba) a Dano Šoltis (bicí, samply, zpěv, jeden z bubeníků Dunajské vlny). Hostem a kmotrou pak bude Dorota Barová.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.