- Inzerce -

Ostravská banda zahájí Huddersfield Contemporary Music Festival

Huddersfield Contemporary Music Festival je největším festivalem soudobé a experimentální hudby ve Velké Británii. Trvá 10 dnů a s trochou nadsázky lze tvrdit, že kdo zde nehrál nebo nebyl uveden, jako by neexistoval. A budiž vyzdviženo, že festival dne 21.listopadu zahájí komorní orchestr Ostravská banda pod taktovkou Petra Kotíka.

Zahajovací koncert bude navíc poctou k 80. narozeninám amerického skladatele Christiana Wolffa. Ten se narodil 8. března 1934 ve francouzské Nice a jeho rodiče (významní židovští literární nakladatelé) museli v roce 1941 prchnout před nacisty do Spojených států. Ve 12 letech se stal americkým občanem, v 16 ho jeho učitelka klavíru Grete Sultan poslala ke svému příteli Johnu Cageovi, aby se u něj naučil komponovat. A tak se Wolff dostal do okruhu avantgardistů okolo Cage (skladatelé Earle Brown a Morton Feldman, pianista David Tudor, tanečník a choreograf Merce Cunningham a další). Proto se jeho raná tvorba vyznačovala výrazným podílem ticha i neobvyklými zdroji zvuku, a to v kontrastu se složitou rytmickou strukturou. Postupem času se nejvýznamnějším výrazivem stala improvizace (asi odpověď na Cageovu neurčenost), v šedesátých letech se tak přiřadil k okruhu skladatelů, jako byl Frederic Rzewski, s čímž se u něj v dalším desetiletí dostala ke slovu politická angažovanost. Christian Wolff pak sám patří k těm tvůrcům, kteří inspirují současné hudební hledače i mimo soudobou vážnou hudbu (třeba Sonic Youth, Christian Marclay, John Zorn či Laurie Anderson).

Před koncertem budou mít skladatel a Petr Kotík společnou přednášku a poté zazní (ve Velké Británii poprvé) tři Wolffovy kompozice: For Six Or Seven Players (1959, a to v Cageově verzi), 37 Haiku (z roku 2005, věnovaná americkému barytonistovi Thomasi Bucknerovi, jenž ji také s Ostravskou bandou provede) a Trust, kterou Wolff napsal v roce 2012 přímo pro Ostravskou bandu. V britských premiérách soubor ještě uvede skladby od českých autorů Petra Cíglera (Über das farbige Licht der Doppelsterne), Petra Kotíka (Nine+1) a Martina Smolky (Autumn Thoughts), program završí dílo letošního držitele letošní ceny Guggenheimovy nadace, amerického skladatele a performera Alexe Minceka (Subito No.2). Podobný program již Kotíkova Ostravská banda prezentovala na oslavě Wolffových osmdesátin na jaře v New Yorku (za účasti Phila Glasse).


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.