- Inzerce -

Ostravské dny nové hudby už za rohem

Od roku 2001 se každé dva roky stane z Ostravy epicentrum soudobé hudby, kam stojí za to vážit cestu i z větší dálky, než je Praha. Veřejnost pozná Ostravské dny jako přibližně týdenní festival, pro skladatele a interprety však všechno začíná o dost dříve. Institut Ostravské dny je mezinárodním pracovním prostředím, kde po dobu tří týdnů skupina pětatřiceti studentů – skladatelů, interpretů, muzikologů – pracuje s významnými osobnostmi současné hudby. Institut, který je zaměřen, ne však výhradně, na orchestrální kompozice, se skládá ze seminářů, workshopů, prezentací, diskusí, individuálních setkání. Lektory letos budou například Bernhard Lang, Larry Polansky, Martin Smolka nebo John Tilbury.

Skladby studentů jsou důležitou součástí programu festivalu, jsou ovšem namíchány s díly dalších autorů – jak s aktuálními novinkami, tak se zásadními skladbami 20. století, často zaznívajícími v tuzemské premiéře. Mezi jména, jimž se v Ostravě dostává systematické pozornosti, patří Morton Feldman a György Ligeti. Po Ligetiho koncertech pro klavír a housle, které byly ke slyšení na minulých ročnících, letos zazní jeho Hamburg concerto pro lesní roh, jedna z posledních Ligetiho kompozic, v níž si pohrává s různými systémy ladění. Morton Feldman bude představen jak svou ranou tvorbou (Structures for Orchestra z roku 1962), tak hudbou pozdní (Trio z roku 1980). K Ostravským dnům a k jejich hlavnímu hybateli Petru Kotíkovi (rozhovor s ním najdete rovněž v tomto čísle) neodmyslitelně patří John Cage. Letos zazní jeho skladba Aria with Solos and Fontana Mix.

Interpretačním tahounem Ostravských dní je mezinárodní těleso Ostravská banda, které již několik let velice úspěšně funguje i mimo kontext festivalu (viz recenze v tomto čísle). Dalšími stálicemi jsou Janáčkova filharmonie Ostrava, které se daří vyvracet klišé o neochotě orchestrálních hudebníků k interpretaci čehokoliv složitějšího, než je Novosvětská, a sbor Canticum Ostrava. Z New Yorku přijede JACK Quartet, který bude mít na programu mimo jiné Iannise Xenakise a hypnotickou hudbu Rumuna Horatia Radulesca, z Bratislavy Quasars Ensemble, o jejichž CD si můžete přečíst v recenzní rubrice tohoto čísla. Netradiční zvuk nabídne kvarteto elektrických kytar Zwerm z belgických Antwerp. Vystoupí i řada špičkových sólistů domácích i zahraničních, mimo jiné sopranistka Katalin Károlyi, harfista Rhodri Davies, klavírista Daan Vandewalle nebo hornista Ondřej Vrabec.

Dva až tři koncerty každý den představují poměrně silnou dávku i pro zoceleného posluchače a aby to nebylo málo, mají některé akce formu maratónu. Jeden večer bude věnován sólům a malým sestavám, které s budou střídat od půl šesté, aby skončila půl hodiny po půlnoci. Ještě delší bude takzvaný Minimaraton elektronické hudby, přidružená akce v režii Martina Klimeše, na níž vystoupí hudebníci a skupiny z oblasti volné improvizace, elektroniky i hluku George Cremaschi, , Franz Hautzinger, No Pavarotti, Radio Royal, Tomáš Vtípil a další. Za hranice vážné hudby v užším smyslu půjde také úvodní akce celého festivalu, která se odehraje v ostravském dole Michal. Tam bude kromě multimediálně pojatých vystoupení komponovaných i improvizovaných k vidění instalace kanadského umělce Gordona Monahana (viz HV 2/2008) nazvaná A Piano listening to Itself – Chopin Chord.

Program festivalu najdete na www.newmusicostrava.cz.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.