- Inzerce -

Osvěžující jazzový koktejl z Anglie

17. dubna vyšlo na značce Edition Records netrpělivě očekávané druhé album britského kytaristy Roba Lufta. A ten nezklamal. V jeho vizi od sebe nemusíte rozlišit život a jazzový tanec.

Když vyšel před necelými třemi lety jeho debut Riser, který jsem tu recenzoval (zde), jazzová veřejnost ani kritici nevěřili, že je tomuto kytaristovi pouhých třiadvacet; natolik byla jeho první nahrávka vyzrálá. Ve stejné sestavě natočil i druhé album – Life Is The Dancer. Tedy: Joe Wright (tenorsax), Joe Webb (klávesy), Tom McCredie (bass) a Corrie Dick (bicí). Tentokrát ale přibyli dva hosté, kteří umocňují zvukové bohatství ve dvou skladbách. Jsou jimi trumpetista Byron Wallen, na jehož letošním afro-jazzovém albu Portrait: Reflections On Belonging mimochodem hraje i Rob Luft, a brazilská vokalistka Luna Cohen. Titul druhého alba se vztahuje k výroku německého filozofa a duchovního učitele Eckharta Tolleho: „Life is the Dancer and you are the Dance,“ čili jinými slovy řečeno: „Nežijeme svoje životy, ale život žije nás.“ Rob Luft, až na jednu výjimku výhradní autor hudby, transformoval tyto sentence do motta: „Minulost je ve vaší hlavě a přítomnost je ve vašich rukou.“ Každopádně jeho úmyslem bylo stvořit optimistickou hudbu, což se mu podařilo, aniž by juchal či se jakkoli jinak podbízel útoky na první signální.

Album otevírá Berlin, jediná skladba, kterou nezkomponoval Luft, ale dánský kontrabasista Anders Christensen. Velkoměstský rytmus a vyostřená kytara kontrastují s perlivým pianem, a celé to houstne a graduje vpádem elektronických kláves; jednoduše (ale nikoli jednoduchá) svěží fúze jazzu a rocku. Jinou fusion představuje titulní skladba Life Is The Dancer; zde čpí afro-brazilský odér, tu se závanem jazz-rocku, onde minimalismu s vokálem. Výtečné sólo tu vystřihne hostující trumpetista, nepřeslechnutelný je také chorus saxofonisty, zahanbit se nenechají ani bicí. Luftovo kvinteto je neobyčejně silné v melodických baladách, jež dokáže narušovat nervními poryvy a posléze zdrsnit (All Ways Moving), ozvláštnit ambientem a indickým mystériem (Tanpura), či postavit na jednom jediném motivu syceném průzračnými témbry (Other Wise). Za obvzláště vydařené lyrické kousky považuji Snow Country s pozvolnou gradací, hravými inspiracemi ve folk-rocku, severské lidové hudbě a space-rocku, kde nechybí ani šťavnaté saxofonové i kytarové sólo, a závěrečnou skladbu Expect the Unexpected, ve které se v úvodu telelí ambient a trubka, poté se zvukomalebná lyrika rozvolní, aby se pak ještě více rozlila do šíře, z níž se vyloupne houstnoucí kytarové sólo a vokál. A pak jsou tu ještě svižnůstky One Day In Romentino (což je městečko v severní Itálii) s nu-jazzovým spodkem, na němž tančí hbitá kytara a saxofon expresivně brunátní, a Sad Stars zabarvené hammondkami, cool-jazzem a newgrassem. V každém tracku prostě Luft a jeho spoluhráči překvapují něčím nečekaným, nápaditě vsazeným do hudební šperkovnice…

Rob Luft: Life Is the Dancer
Edition Records https://editionrecords.com/


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.