- Inzerce -

Otec je přáním myšlenky

Ve formaci Love_Me se sešly tři výjimečné osobnosti. Za svobodného bubnování Michaely Antalové v něm obdobně neomezeně pracují se svými hlasy a se záznamy své okolní reality v textové i audio podobě Lucie Páchová a Ivan Palacký.

Poučen bohatými zkušenostmi z volné neidiomatické improvizace, na jejíž soudobé scéně si vybudoval stabilní mezinárodní renomé (například jako hráč na historický pletací stroj Dopleta 160), se začal Ivan Palacký v posledních letech znovu přiklánět k tvůrčí práci s tradičnějšími žánry a hudebními formami. Jak osobitě tak činí, jsme mohli sledovat již například na albu či na koncertech kapely Pátí na světě (Polí5 2018). Michaela Antalová a Lucie Páchová jsou ovšem improvizátorky neméně originální i zkušené. V projektu Love_Me se tak setkávají improvizační experimenty s žánrovým konkrétnem reovnocenně a přitom oběma těmto složkám stačí pracovat s minimálními výrazovými prostředky či s náznaky. Ohledně vztahu, jak málo stačí pro silný výsledek, je album 111.1 úchvatné i maximálně poučné. Vyšlo v edici šedesáti kusů s vždy originálním výtvarným doprovodem.

Jsme tu na pomezí komorní opery, experimentálního hiphopu, jazzové slam poetry a rozhlasové hry. Texty napřed slovně hračičkové nebo mrazivě autentické z odposlechů v terénu se začínají vždy rychle stáčet do Palackého významově rozpínavého básnického vidění a zaznívají v podobách od intimního čtení či modlitby až po rytmizovanou řeč či úsečné mantry přes elektronické efekty.

“Dnes v noci jsem si definitivně ověřil, že nejsem hédonistický jachtař, a loďku nechci vidět minimálně dalších pět let,” zaznívá ve skladbě Zeď za expresivních abstraktních či hrdelně chrčivých až strašidelných hlasových barev Páchové a to vše nad bicím groovem, za který by se nestyděli třeba Medeski Martin & Wood.

Další vrstvou je tu atmosferické zvukové dění vzešlé ze syntezátoru a ze samplingu s exotickými nahrávkami přírody i lidského konání, které rovnocenně experimentálním přístupem doplňuje hlas a šumově táhlé plochy z bicích. Ve správný moment ale nastoupí vždy rozdílný a překvapivý ale zároveň osobitě chytlavý groove. V mnoha momentech v obou polohách jsem si vybavil třeba rakouské trio Radian.

Například ve skladbě Ideál se během dvou minut a čtyřiceti vteřin propere naprosto po svém většina základních hiphopových žánrových textových klišé či zásad: pohrát si s vlastním egem i jménem, erotický motiv, přes moudro (“osobnosti a dokonalí mistři se neomezují na jednu školu”) se dopracovat k úvaze nad “vlastním stylem”, to celé poněkud zironizovat a ještě stihnout přesvědčivě zascratchovat vzdechy a mručením. Bravo! Obdobné hry s významy a kontexty by se daly popsat téměř v každé kompozici.

Celé toto album okouzluje bezelstnou přímočarostí, soustředěnou energií, postmoderní poetikou a naprosto neokázale předvedeným vysokým muzikantstvím. Posluchač se může na střídačku ladit na reflexivitu textů či na celkově sdílenou radost z perfektní souhry, a pokud to zkusí vnímat poctivě dohromady a začne co nejdříve, může mu mnohem rychleji utéci čekání na jaro.

Love Me: 111.1
https://loveme.bandcamp.com/releases


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!