- Inzerce -

Parak.eets: Natura Venomous

Berlínské trio Parak.eets, jehož název bychom mohli přeložit jako Andul.ky, tvoří domácí vokalistka Ute Wassermann, původem britský hráč na modulární syntezátor Richard Scott a původem mexický hráč na vibrafon a další perkusivní nástroje Emilio Gordoa. Jejich vzácná symbióza, která trvá od roku 2014, v sobě nese určitou lehkost, a přesto vytváří prazvláštní sonické struktury, jež přes svou specifičnost mohou budit pocit skutečné harmonie. Zvláště vibrafon dává všemu jazzový esprit, bublání syntezátoru jakýsi ambientní prazáklad, jenž vše tmelí dohromady a vokální eskapády determinují zvláště takzvané bird calls, tedy nejrůznější mutace štěbetání.

Název debutového alba Jedovatá příroda předurčuje i pojmenování jednotlivých tracků, jež jsou de facto výčtem názvů nejjedovatějších rostlin na světě. Z tohoto hlediska bychom mohli vnímat celkový ráz jako reakci na požití jednotlivých toxinů. Syntezátor by tak mohl vyjadřovat bouření trávicího systému, perkuse nervové a svalové tiky a charakteristický bohatý vokální rejstřík emoce probíhající v mozku. Projevy této otravy mají sice místy určité náznaky utrpení, mnohem výrazněji se však projevují halucinogenní příznaky, které nejsou vůbec nepříjemné. Ute se tu pohybuje od vzdychání, zalkávání, úchrčení, choplopotání, syčení přes halekání, pohvizdování, brlolání a hrdlomručení až po lehounké náznaky operního zpěvu. Emiliův arzenál vedle místy uvolněného jindy frenetizujícího vibrafonu obsahuje zřejmě i pisklavé dětské hračky a drobné perkuse jsou jako akupunkturní a akupresurní stimulátory.

Působení oleandru v první skladbě Aldefa je ještě nenápadné a pozvolné, zdaleka nejjedovatější skočec (Ricinus) či rulík (Atropa – mimochodem lidově označovaný v češtině například jako blázníček) jsou už důraznější. Nejsilnější účinek má nejdelší skladba Datura věnovaná durmanu, v níž se dočkáme opravdu dramatických nikoliv však drastických proměn.

Suma sumárum je to velice kreativní dílo se spoustou nuancí a rozhodně vůbec ne žádná otravná záležitost.

Parak.eets: Natura Venomous

Creative Sources Recordings (www.creativesources.com)

P. S.: Skladbu Datura z recenzovaného alba a další ukázky z tvorby Ute Wassermann (s Les Femmes Savantes, s nimiž vystoupila také na letošním ročníku festivalu vs. Interpretation, a s hráčem na archaické nástroje smyčcového typu Aleksem Koklowskim) můžete slyšet v pondělí 27. června ve 22:30 na stanici Vltava v rámci pořadu Svět jiné hudby a po premiéře také z archívu na webu Českého rozhlasu. 

 


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.