- Inzerce -

Patrik Pelikán: Drift

Patrik Pelikán: Drift

KLaNGundKRaCH (www.klangundkrach.net)

 

Patrik Pelikán je výtvarník (AVU) a hudebník z okruhu vydavatelství Klangundkrach, kterého kromě uskupení Ruinu, Fuck it duet!, 2 horses too many či Žužu můžeme vidět i ve společnosti Pražského improvizačního orchestru. V roce 2012 vydal debutovou sólovou nahrávku Hortus Conclusus (split s Ruinu) na které využívá různých technik, jak při hraní (saxofony a klarinet), tak při nahrávání (jeho oblíbenou je použití diktafonu na místo mikrofonu). Na aktuální sólovce Drift dělá Pelikán krok ještě dále, z nahrávacího prostředku se zde stává nástroj a naopak. To nejen kvůli jeho oblíbě v diktafonech, ale především díky brilantní práci se čtyřstopým magneťákem, jenž zde posloužil nejen jako nahrávadlo, ale též jako samotný nástroj.

Tato práce je slyšitelná především na první straně kazety, jež se skládá z pěti kusů o celkové stopáži necelé čtvrthodinky. Klíčovými kvalitami jsou zde vrstevnatost, intuitivní cit pro detail, syrovost a ve výsledku především pestrost a přitažlivost. Přitažlivé je, jak v abstraktním celku hudby mají jednotlivé části – díky možnosti sledovat živé kladení vrstev přes sebe – dostatečně narativní linku. Při opakovaném poslechu to umožňuje vlastní dobrodružnou cestu do nitra pásu. A pestré je album natolik, až se mi nechtělo věřit, že to všechno dělal Pelikán sám. Přirozeně mě zmátl kontrabas v závěrečné skladbě strany A, která patří k nejrytmičtějším na celé kazetě. Zřejmě zacyklený kontrabas v jedné stopě je v druhé občas atakován saxofonovými štěky. Obé ještě notně špiní úryvky z rádia (ať už naživo či z recyklovaných pásek). A to nemluvím o tom, že této části předcházi skladba, ve které se užívá silně zefektovaný saxofon, který spolu s další vrstvou zní jako industriální hádka težkotonážnich ledoborců, do které se velmi pomalu a citlivě přidává v další vrstvě živý saxofon, který jako skvělý mediátor oklame obě strany ve při, až za vysokých frekvencí vše zmizí.

Po první straně, která je sama o sobě skvělá a hýří pestrostí, kterou bychom těžko hledali na většině sólových alb saxofonistů, jsem čekal, že na straně B (o pár minut delší než A) přijde nějaký masakr. Kromě krátké části kolem sedmé minuty k němu nedojde a vlastně mě to mile překvapilo. První část strany B se, pro mě nečekaně, nese až v ambientní náladě, samozřejmě lehce špinavé, ale to je jedině dobře. Přijde mi, že vše, co Pelikán na albu dělá a jak to dělá, se naprosto liší od ostatních saxofonistů. Jeho přístup je nezaměnitelný, a jako by to nestačilo, album uzavírá skladba, v níž ani saxofon nezazní, a která svým kutavým zvukem může poslouchající mysl nechtěně přenést až k bájným štolám. Alchymistické solve et coagula (odděluj a spojuj) zde nabývá naprosto nečekané podoby. Prvotní matérií je zde samozřejmě páska, poskvrněná i neposkvrněná, rozložená i multiplikovaná, sama aktivní i pasivní element celého díla.

Nehodlám Pelikána srovnávat s žádným ze saxofonistů, nicméně během poslechu mi dvě jména na mysl samovolně přišla: John Butcher a Evan Parker. Samozřejmě, že jde jen o asociaci, kterou ve mně dané úseky nahrávek vyvolaly. Zní zde totiž jak saxofonové ataky à la Parker či zmiňované vrstvení částečně typické pro Butchera, který si na některých svých nahrávkách taktéž libuje v kladení několika vrstev na sebe, nicméně u Pelikána se mi líbí především to, že se vše „motá“ právě kolem pásu. Pro mě jedna z nejlepších nahrávek na domácí půdě za mnoho let.

A nakonec poznámka k obalu, který v duchu nedávné výstavy Patrika Pelikána nazvané Penetrace nevydá svůj poklad bez oběti na straně „vlastníka“. Obal při ohmatávání zanechává stopy a zároveň je predurčen k deformaci, je-li přinucen vydat svůj obsah. Ale žádný strach, směle vkroč posluchači, už jsi lapen a při neustálém otáčení pásu budeš s radostí žasnout nad cibulí, kterou budeš loupat.

Ukázka z alba zde: https://soundcloud.com/klangundkrach/patrik-pelikan-drift-side-a-1


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.