- Inzerce -

Peter Machajdík: The Immanent Velvet

Peter Machajdík: The Immanent Velvet

Azyl (www.machajdik.de, www.azyl.sk)

Distribuce: https://machajdik.weebly.com/eshop.html

 

Slovenský, potažmo již řadu let německý skladatel Peter Machajdík je schopen postmodernistickou změnu paradigmatu uchopit po svém a vracet se k téměř preromantickým motivům i poetice dotýkající se fenomenální potažmo paraprimitivistické hudby typu Erika Satieho až ke skřípajícím seancím bez použití konkrétních nástrojů. Jeho nejnovější opus The Immanent Velvet se vznáší v tomto duchu s opravdu sametovou něžností a noblesou non plus ultra. Pro zaryté avantgardisty až možná příliš rozněžnělé, ale chyba lávky.

Každý motiv má svou ohebnost a přes jedinečnou interpretaci zejména pianisty Fera Királyho nabízí všem případným dalším  hráčům obrovský prostor k sebevyjádření. První sentence, která mě napadla je, že je to hyperromatismus v andělské děloze, čemuž sice nejvíce odpovídá skladba Dreamy Angel, ale tenhle princip se vine jako červená Ariadnina niť celým dílem, i když konkrétně v tomto skvostu  kulminuje v dokonalém souznění s basklarinetem Guida Arbonelliho. Jemná dynamika se zde střídá s funkčními zámlkami i jakoby školskými preludii pro náročnější posluchače a studenty. Je to niterné vyznání, kde výraz imanence není jen jakýmsi módním nebo kultovním slovem, ale výchozím bodem. Kytarová seance Silent Wanderings v podání Ondreje Veselého je zastaveníčkem pro intelektuální nikoliv však přeilektualizované dívky pod letním balkónem. Do lůna všech věcí se Peter vrací orchestrální kompozicí Inside The Sleeping Carpels, kde hraje prim harfa Florandely Sacchi a violoncello Piero Salvatoriho, ale vše dokonale „domalovává“ Ján Poschl Yoth Orchestra pod taktovkou Anity Mirossayové.  Minimalisticky glassovkou poetikou je pak poznamenána v nejlepším slova smyslu skladba The Namah Theme ve skvostném provedení pianisty Dušana Šujana. Zvláštní kapitolu pak tvoří závěrečné kontraoratorium Karma s klavírními břinky, kde se jednotlivé spíše promluvy potkávají s údery na klávesnici a vytvářejí tak organický chaos odrážející nejednoznačnost tohoto světa. Harmonie snoubící se s rozpolceností nikoliv skladatele, ale jeho vnímání kontroverzí dané reality.





Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.