- Inzerce -

Pip: Pip.

Kytarista Fredrik Rasten a trumpetista Torstein Lavik Larsen se u nás představili coby polovina norského kvarteta Oker naposledy na festivalu Alternativa v listopadu 2016 jako předskokani svých krajanů Supersilent. Sami dva pak působí pod názvem Pip a tohle duo budeme mít možnost si vychutnat 2. února 2017 v žižkovském klubu Punctum v rámci prvního koncertu série Vrstvy Alternativy, která bude v tomto roce u příležitosti pětadvaceti let konání festivalu průběžně uvádět různé zajímavosti.

Eponymní album Pip. jasně dokazuje, že i v takovéto sestavě lze vytvářet vskutku nevšední bohaté zvukové textury, v nichž se výrazně posunuje původní potenciál daných nástrojů až k nepoznání. Vrstevnatosti a objemovosti soundu jistě přispívá i fakt, že nahrávka byla pořízena v kostele ve čtvrti Kamen v Oslu, který je pro své akustické kvality hudebníky hojně vyhledáván.  Rastenova akustická kytara tu převážně drnčí a rezonuje v hutných plochách, Larsenova trubka zase probublává, chrčí, škvrčí, chrochotá i hřmí či prozpěvuje. Úvodní skladby mají ambientní drásavě meditativní charakter, nejdelší cca desetiminutový kus Park pak od konkrétnějších poloh přechází do čiré abstrakce a zase zpátky.  Nervní Habitat evokuje vrzavé ladění symfonického orchestru. Pak se ovšem ve Fly objeví zcela normální vybrnkávání, které zahušťuje brumlající trubka. Charakteristická je tu určitá cykličnost, která má zdánlivě repetitivní účinek, ale na druhou stranu má svůj vývoj s mnoha drobnými ornamenty. Je v tom jistá strohost i zvuková pestrobarevnost.  Neidiomatická improvizace bez jazzových kořenů asociující spíše vážnohudební díla ovšem s lehkou hravostí a přirozeností.  Skutečně kreativní záležitost, kde je patrné hledačství právě především v oblasti zvukových možností bez použití speciálních efektů nebo elektronického dopingu. Tohle je skutečně alternativa k zaběhaným postupům.

P.S.: Jejich pražské vystoupení doplní ještě křest nového nosiče „striktně akustického“ tria Krekso ve složení Vojtěch Procházka, Tomáš Procházka a Petr Vrba s hostující rakouskou vokalistkou Agnes Hvizdalek.

Pip: Pip. (www. creativesources.com)


Marian Palla: Na hudbě není důležité, co zazní a jestli vůbec

Když jsem se měl učit, tak jsem hrál, a když jsem se dostal na konzervatoř, tak jsem zase maloval. Teď mě napadá, co budu dělat, až tu nebudu, uvažuje moravský umělec.

Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.