- Inzerce -

PJUSK: Tele

PJUSK: Tele

Glacial Movements (www.glacialmovements.com)

Není žádným tajemstvím, že Alessandro Tedeschi na svých Glacial Movements records ve slunné Itálii upřednostňuje kraje (pokud možno věčného) ledu, polárního záření a mrazivé tišiny. Do této scenérie se mu náramně hodila tvorba dvojice Pjusk, pod jejímž jménem se ukrývají Rune Sagevik a Jostein Dahl Gjelsvik, konkrétně album Tele (pozor, to není český název! – vyjadřuje zamrzlou podzemní vodu), už třinácté v pořadí „ledové edice“. Oba jmenovaní hudebníci žijí na západním pobřeží Norska v jakémsi bungalowu na horách a jejich inspirací je právě drsná  norská příroda, sníh, led a chlad, což kromě jiného osvědčili i předtím na albech Sart (2007) a Sval (2010,  obě na 12k).

Hned vstup do alba připomene zvukovou reportáž z krajiny zahalené do mlhy, kterou provívá hučivý vichr, kde zaslechneme vzdouvání vod a praskot ledu a kde tušíme sněhovou metelici. Prostě tu mrzne, až praští – což je i slyšet. Atmosféričnost devíti záběrů, které se překlápějí jeden do druhého, vyznačuje povlovnost, valivost, křišťálová zvonivost, zdánlivě nevzrušená vzrušivost, chorovod ledové tříště, protkávaný takřka morseovkovými sděleními. Z minimální rozdílnosti mezi jednotlivými zastaveními, jako je Krystall nebo Polar, se pouze občas vynoří náznak přitvrzenější rytmičnosti, rozdílnost proláklin a vrcholení, dráždivost (která není podrážděností).

Samozřejmě jde o ambientní pojetí, které je předurčeno lokalitou a které můžeme procítit, pokud se poddáme jeho tu (většinou) tlumenějšímu, tu výraznějšímu znění a pokud se ztotožníme s postupy Sagevika a Gjelsvika. Jestliže nás mine, můžeme tuto hudbu pojmout jako pouhé podmalování prostoru, jako zvukovou kulisu. Ale v tom už bývá dvojpólovost ambientu a je třeba doznat, že Pjusk s ohledem na rozmezí edice náleží spíše k těm příznivějším dílkům; sice občas ukolébává, ale většinou neztrácí na intenzitě, proudnosti, hloučení zvukových meteorologických anabází i vnoření do dechu dálav (to pro nás středoevropany, pro tvůrce alba jde o každodenní realitu jejich okolí).

Z. K. Slabý




faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.