- Inzerce -

Podivuhodná hudba z Apulie

Je libo hudební výlet do Apulie na jihovýchodě Itálie? Chcete slyšet tamní kulovou flétnu či íránské dudy ve fúzi středověké, lidové a současné avantgardní hudby?

Giuseppe Doronzo a Pino Basile představují jinak dvě třetiny italsko-tureckého AVA Tria, jehož zatím poslední album Digging the Sand z roku 2019 jsem tady recenzoval a které zavítá v brzké době i do České republiky: 16.února Praha (Punctum), 17. 2. Pardubice (Divadlo29), 18.  2. Brno (Pomezí) a 23. 2. Volyně (Muzeum). Takže také první album italské dvojice, Aterraterr, berte jako pozvánku, neboť i to je náramná muzika…

Oba instrumentalisté, kteří se původem hrdě hlásí k Apulii (byť jeden žije v Amsterodamu a druhý se narodil v Curychu), vymysleli titul, jenž obsahuje výraz terra, země. Nikoli samoúčelně. S ním souvisí také speciální obal z recyklovaného papíru ve tvaru šestiúhelníku, což je Doronzova umělecká vize udržitelnosti života na Zemi.

Hudba, jež se line z devíti tracků, je roztodivná, plná pro našince neznámých barev, probouzející fantazii až k bobtnajícím představám. Doronzův barytonsaxofon dokáže vytvořit dronový spodek, melodické imprese i freejazzové erupce a neidiomatické shluky. Občas užívá též ney anban (což jsou íránské dudy) a bubbù, apulijskou kulovou flétnu. Basile hraje na apulijskou tamburínu, bubbù a především různé cupaphony, tj. laděné třecí bubny vlastní výroby.

Album otevírá vskutku pozoruhodná skladba Favo. Zprvu má ambientní až mysteriózní náladu, posléze přes minimalistickou rytmickou figurou cupaphonu nabývá na zvukové intenzitě, dynamicky i výrazově se proměňuje až k následnému rozvolnění, jež vše relativizuje a rozbíjí. Další skvostnou skladbou je Lauro, v níž perkusivní nástroje a sax vykreslují úžasným způsobem středověkou náladu; ovšem do té doby, než se přehledný rej zašpiní a rozloží do neidiomatických cucků. V následující Maggese se sax noří do minimalistického proudu, který postupně získá až barokní půdorys díky typickému ostinatu, nad nímž se vznáší jímavá melodie. Katsikomodros (Kozí stezka) sytí příznačně neučesaný zvuk íránských dud a rozbujelé perkuse. Dvojice i s takovou syrovou materií dokáží pracovat; postupně ji vygradují a melodicky vyklenou. Vrchol alba představuje více než desetiminutový track Strazzavisazz; perkusivní entrée, kulminace saxu, posléze jeho freejazzové osamění ústící nečekaně do hymnického vzepětí s ethno-jazzovou rytmikou.

Albu samozřejmě nechybí ani skotačivost, rozpustilost a všudypřítomná hravost. Společným jmenovatelem je tvůrčí bezbřehost, každá kompozice oplývá jedinečnými nápady. Jsem si jist, že nebudu jediným posluchačem, jenž zatouží navštívit italskou Apulii…

Giuseppe Doronzo & Pino Basile: Aterraterr
Tora Records (https://torarecords.bandcamp.com)


Marian Palla: Na hudbě není důležité, co zazní a jestli vůbec

Když jsem se měl učit, tak jsem hrál, a když jsem se dostal na konzervatoř, tak jsem zase maloval. Teď mě napadá, co budu dělat, až tu nebudu, uvažuje moravský umělec.

Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.