- Inzerce -

Poisonous Frequencies feat. Joke Lanz: Huppe Quitieren

Česko-rakouské improvizační powertio tentokrát ve spojení s gramofonovou plunderfonií Jokea Lanze.

Nejnovější album tria Poisonous Frequencies, Huppe Quitieren, přináší koncertní záznam z pražského klubu Punctum. Improvizátoři Petr Vrba (trubka a elektronika), Tomáš Procházka (aka Tomislav Federsel – elektrická kytara) a rakouský bubeník Didi Kern se v něm sešli v srpnu 2019 ke společnému vystoupení s hyperaktivním elektronickým experimentátorem a performerem, Švýcarem usazeným v Berlíně, Jokem Lanzem alias Sudden Infant, jenž se tentokrát rozhodl operovat s gramofony.

Úvodní track Moogaboo kapelu přistihuje při hledání či spíše nacházení polyrytmické komunikace. Vrcholy téměř dvanáctiminutové vícevrstevnaté staccatové struktury představují nástupy nečekaně táhlých tónů, napřed snad od kytary či syntezátoru, později od trubky. Následující obdobně dlouhý kus The Battle of Sex (název se v jeho průběhu ozve i z gramofonového scratchování) na něj naváže podobnou náladou, rozšíří ale dynamické spektrum o intenzivnější skrumáže i o tišší či řidší pasáže, které zvláště díky svižným frázím trubky působí i poněkud jazzověji. Postupné zklidňování pak připraví nástup třetí desetiminutovky nazvané Mother Nature. Ta opravdu může působit jako záznam zvuku z jakéhosi surreálného pralesa, v němž je zřejmě největším a nejhlučnějším zvířetem Procházkova kytara. Její zvuk chvílemi deformuje ring modulátor, takže si onoho tvora můžeme představovat spíše jako nějaký neohrabaný kolos spíše než jako krvelačného predátora, stejně tak si můžeme z ostatního zvukového kontextu domyslet, že další menší zvěř před ním již zdálky povykuje na poplach, nebo si užívá bezstarostný klid třeba v bezpečí korun stromů či podzemních nor.

Na závěr se na nás z nahrávky vyvalí více než třiadvacetiminutový blok pojmenovaný Jetzt Owa. Ve zběsilém freejazzovém nářezu záhy začneme pozorovat příměs dechovky, virbl i zavíří, Lanz nějakou dechovku destruuje na gramofonu, v jejím přesnějším určení nám ale brání i Vrbovo fanfárové troubení. Po chvíli se ale objeví i různě prelaďované úryvky populární písně, abychom měli jen pár momentů na zjištění, že jde o slavný duet Zvonky štěstí Darinky Rolincové a Karla Gotta (1984). Plunderfonické hrátky pak pokračují i pod odpichovým bicím groovem, nechybí ale ani řádný noisově psychedelický freakout i s delší zklidněnou a témbrově značně neidentifikovatelnou (tedy neidiomatickou) pasáží. Závěr nám pak ještě znovu důrazně připomene, jak nádherný a zvukově perfektní sónický hédonismus (mix a master Federsel) jsme si tu po necelou hodinu měli možnost s protagonisty zažít. Album vydal label Meteorismo digitálně i na audiokazetě.

Poisonous Frequencies feat. Joke Lanz: Huppe Quitieren
Meteorismo (https://meteorismo.bandcamp.com)


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.