- Inzerce -

Pozítří: Megalomanský hudební autista R. Stevie Moore vystoupí v Brně

Vydal přes 400 desek, provozuje malý label a když vám pošle vypálené CD, občas do zásilky přihodí i ruličku od toaletního papíru. Hraje folk, pop, country i funk a pro současnou indie superhvězdu Ariela Pinka je tím největším vzorem. Podle publicistů je známý především tím, že ještě pořád není známý. A především – vyžaduje, aby ho novináři vždy oslovovali celým jménem. Žádný Stevie, žádný pan Moore, ale R. Stevie Moore.

Zakladatel domácího nahrávání a hudebník, pro něhož je prý veškerá tvorba čistě záležitostí vášně, začal experimentovat s možnostmi domácího studia už ve svých čtrnácti letech, tedy v roce 1966 a to ve sklepě svých rodičů. První vkročení do světa hudby už ale zažil jako sedmiletý, když nazpíval duet s tehdy populárním countryovým zpěvákem Jimem Reevesem. Paradoxně to byl jediný moment v kreativním životě R. Stevie Moora, kdy se přiblížil „obyčejné“ hudbě – veškerá jeho ostatní práce pak nese zřetelné znaky vyšinutosti, specifického humoru a neuvěřitelné oddanosti své věci.

Jak už je u spousty muzikantů zvykem, právě ona oddanost hudbě ho vedla k předčasnému opuštění univerzity, která mu svojí sešněrovaností bránila v rozletu. Právě v ten moment začal R. Stevie Moore budovat diskografii, která svou rozsáhlostí nejspíš patří k nejobjemnějším na světě – zmíněné čtyři stovky nahrávek nejsou přehnané, nemá proto smysl snažit se v nich nějak orientovat. Právě neustálý pocit tajemství, který R. Stevie Moore svým nezmapovatelným katalogem vyvolává, je důležitým motivem, který posluchače k Moorovi přitahuje.

V osmdesátých letech navíc R. Stevie Moore k své zvukové kolekci přidal i hrátky natočené domácí kamerou. Přestože materiálů vyprodukoval opravdu nespočet, většině fanoušků stále zůstává skrytý. Tenhle fakt se mění až v poslední době s nástupem lo-fi experimentátorů a folkařů, kteří R. Stevie Moora nezřídka citují jako svůj hlavní vzor. Ariel Pink, který se svojí skupinou Haunted Graffiti už několik let po sobě bourá žebříčky nejlepších nezávislých desek, dokonce Moora občas vytahuje na turné a mimo jiné spolu natočili i několik skladeb.

R. Stevie Moore zahraje už v neděli 5. května v prostoru brněnského klubu Kabinet múz a asi nemá cenu snažit se uhodnout, jak bude koncert vypadat. Důležité je, že ačkoliv to zní nepravděpodobně, mají diváci unikátní možnost shlédnout jednu z nejvlivnějších osob současné nezávislé hudby. A taková šance by se neměla propásnout.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!