- Inzerce -

Pozítří: Rostoucí ticho – aktuální hudba pro shakuhachi

Also sprach pořadatel: Vlastislav MatoušekMarek Matvija, čeští hráči na japonskou flétnu shakuhachi, představí svou hudební tvorbu na společném koncertě. Jejich hosty budou thereministka Marie Ladrová, basista Ondřej Komárek, hráčka na japonské koto Kristýna Němcová a Klára, Anežka a Veronika Matouškovy (hlas a flétna). Jejich hudbu doplní videoprojekce Kláry Doležálkové. Program koncertu nabídne skladby více žánrů, jejichž pojítkem je japonská flétna shakuhachi. Tento nástroj na sebe váže zvláštní estetiku napětí mezi protikladnými hudebními elementy. Čisté tóny se sváří s neúprosnými čtvrt-tóny, rytmus se rozpadá a znovu skládá, rozervaný zvuk střídá zvuk zářivě bohatý a tón utváří ticho, které jej obklopuje. Skrze tyto postupy si shakuhachi vydobyla reputaci jako jeden z nejemotivnějších hudebních nástrojů, jehož tón dokážet vypravět o kráse, surovosti i pomíjivosti tohoto světa. V sále Atria na Žižkově, zbudovaném v někdejším barokním kostele Povýšení sv. Kříže, Vlastislav Matoušek představí svou skladbu Prolog a vůbec poprvé skladbu Subito Motibus pro komorní ensámbl. Další vyjimečnou událostí večera bude improvizace pro shakuhachi a theremin. Jedná se o unikátní spojení dvou minoritních nástrojů, které se přes všechny jejich odlišnosti potkávají na společném hudebním terénu glissand a tónových flexí. Japonskou komorní hudbu budou reprezentovat skladby Michio Miyagiho Khorogi a Haru no Umi a skladba Yatsuhashiho Kengyoa Akebono Rokudan. Kyushu Reibo, Koku a Shika no Tone, skladby dochované v tradicích japonských mnichů Komuso, ukážou duchovní stránku flétny shakuhachi. A koncert doplní i skladba Henryho Cowella The Universal Flute z roku 1940 – historicky vůbec první skladba pro shakuhachi z pera západního skladatele. Koná se v Atriu na Žižkově, Čajkovského 12, Praha 3.” 


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!