- Inzerce -

Pozítří: Sharif Sehnaoui, Georgij Bagdasarov a Martin Alaçam ve Školské

Kytarista Sharif Sehnaoui (spolu s Mazenem Kerbajem) patří mezi nejdůležitější hybatele libanonské experimentální a improvizační scény. Nejenže je sám aktivním hudebníkem koncertujícím kromě arabské části světa často po Evropě a USA, ale je duší jedinečného a zřejmě jediného na improvizaci zaměřeného arabského festivalu Irtijal (koná se každoročně na jaře v Bejrútu) i vydavatelství Al Maslakh („Jatka“), jež „publikuje to nepublikovatelné na libanonské umělecké scéně“. Sehnaoui při sólové hře používá akustickou kytaru spíše jako perkusivní nástroj než jako klasický drnkací strunný nástroj. Kytaru má položenou na klíně a někdy ke hře užívá různé paličky (některé navíc vpreparované mezi struny), jindy kovové ladičky, kterými různě rozvibrovává části kytary. Běžné je pro něj též užívání kovových válečků, jimiž přes struny na různých místech kytary přejíždí. Tak ostatně začíná i album Old and New Acoustics. V počátku první části To Boldly Go Where No Man Has Gone Before (odkazující ke klasické úvodní větě každého dílu původního seriálu Star Trek) pracuje Sehnaoui i s tichem, v kterém nechává dlouze zanikat naléhavosti preparované kytary. Později se přes zvonivě kovové zvuky promění proud hudby v pro Sharifa Sehnaoui typickou rytmickou, perkusivní hru. Tempo zrychluje a soustředěnost „bubnujícího“ hráče je až hmatatelná. Přirozená je pro něj i hra na tělo kytary, kde se v rychlém tempu střídají údery paličkami do strun a dřevěné desky, a tvoří tak iluzi dvou nástrojů. O všem výše zmíněném se budeme moci přesvědčit v pražském Komunikačním prostoru Škoská 28 při premiérovém vystoupení Sharifa Sehnaoui v České republice, které sebou přinese i první jarní den. Jeho sólu bude předcházet domácí kytarové duo Georgije Bagdasarova a Martina Alačama.

Georgij Bagdasarov započal svou hudební dráhu jako kytarista v psychedelickém punkovém bandu a přes konceptuální techno dospěl do oblasti volné improvizace. Svoji tvorbu rozvíjí v instrumentáři předmětů nalezených většinou na bleším trhu. Hraje na saxofon, kytaru preparovanou nalezenými předměty a v neposlední řadě na gramofon. Nahrával a vystupoval s řadou hudebníků v oblasti jazzu, noisu a dalších žánrů, například Richardem Deutschem, Jeromem Noetingerem, Yoshio Mashidou, Les Halmes, DJ Sniffem, Nikolayem Rubanovem, Fitz Ellaraldem ad. Martin Alaçam, kytarista narozený v Istanbulu, od roku 1993 hrající ve skupině Metamorphosis. Alaçam spolupracoval z řadou dalších hudebníků (Marcus Godwyn, Sing Sing, Theater Brett, Pavel Fajt…), složil hudbu k několika divadelním hrám a tanečním vystoupením.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.