- Inzerce -

Proměny významů

Když jsem jezdíval s rodiči v sedmdesátýchletech autem na chalupu, pozoroval jsem pomalý ale nezvratný vývoj slezského venkova. Namísto obyčejných domečků nově vyrůstaly velké šedivé krychle s hrubou brizolitovou omítkou a trojdílnými okny, ty honosnější byly ještě zdobeny různými geometrickými útvary – přímkami, prostupujícími se kosočtverci, barevnými lesklými skly či kovanými prvky. V oněch stavbách socialistického venkova jsem viděl nejen obyčejný nevkus, ale i výraznou dávku arogance, nabubřelosti a samozřejmé nevzdělanosti jako znaky tehdejší doby. Pohled na onu „architekturu“ ve mně vyvolával výrazně negativní emoce, podobně jsem prožíval poslech české dechovky, sledování pořadů Televarieté, Ein Kessel Buntes, písničky všech těch Hložků, Davidů, Sagvan Tofů a dalších, které se daly odtrpět jen s pocitem sebemrskačsky masochistického zadostiučinění. S příchodem devadesátých let jakoby mé někdejší pocity odvál čas. Venkovské stále nevzhledné zednické domky mne přestávaly dráždit, získaly patinu času a jejich někdejší aktuální společenskopolitický význam pominul. Dechovku jsem neměl možnost v rádiu ani televizi slyšet a vidět snad již dvacet roků a byl bych na ni docela zvědavý, tuším, že by její někdejší dnes již notně otupené významové ostří ve mně vyvolávalo pocity laděné spíše humorně, možná vesele. Rychle nastoupily nové vizuální i zvukové znaky a symboly doby, s neméně ostrými hroty. Volná krajina kolem měst a obcí ustoupila koloniím domů ve stylu podnikatelského baroka s nezbytnými garážemi, bazény a dokonale sterilní zahradní úpravou. Pokud nechci vyvolávat svíravé pocity ve svých útrobách, raději se dívám jinam, když je musím míjet. Návrat na scénu autorů jako jsou Helena Vondráčková, Michal David včetně všech těch Rolincových nebo nejrůznějších Samerů Issů a včetně všech jejich společenských projevů doprovázených papučovými televizními seriály typu Rodinných pout či Ordinací v růžových zahradách jsou nadmíru bohatým skladištěm výrazně emotivně laděných atributů části dnešní doby. K tomu všemu můžeme připočíst i nedělní rodinné návštěvy nákupních center či  chování mnoha politiků ve vyšších i nižších patrech atd. Na tyto jevy můžeme rovněž hledět prizmatem estetických hodnot. To co nás dnes rozkližuje, co nás zraňuje, co nám trýznivě symbolizuje záporné projevy  dnešní skutečnosti, bude také časem slábnout, tichnout a blednout, až zůstane jen obyčejná nevkusnost zbavena někdejších aktuálních společenských významů.

Ono aktuální, současné bývá vždy vnímáno velmi zjitřeně, než začne ustupovat novému, než si zvykneme a přijmeme novou formu, než ona přestane působit nově. Mnozí modernističtí skladatelé vytvářeli už v první polovině minulého století „nemelodickou“ a „neharmonickou“ hudbu, jak se jevila tehdejšímu většinovému publiku. Dnes jsou pro nás tyto skladby jistotou krásného a nebojím se napsat příjemného poslechového zážitku. Mnoho Schönbergových skladeb nám znělo zmateně, nepříjemně, než jsme se naučili jeho hudbu poslouchat a obdivovat. Kategorie harmonického či disonantního se proměňuje s tím, jak se mění přítomnost, jak si na ni zvykáme, jak novou formu přijímáme za svou. Piccasův „první kubistický obraz“ Avignonské slečny z počátku minulého století ve své době působil nepřehledně, drsně, barbarsky, ošklivě, než jsme se naučili na něj dívat a objevovat v něm krásu. F. X. Šalda v přednášce Nová krása: její geneze a charakter z roku 1907 říká: „Opravdu tvořivý umělec nehledá nikdy krásy, nýbrž něco podstatně jiného a v podstatě vždy to: víc života, víc poctivosti, víc pravdy, víc síly, víc rytmu, víc zákona a logiky, víc bolesti a rozkoše, než jich posud bylo v umění.“

Nové umění nebývá krásné, ale pravdivé. Jeho přirozenost, samozřejmost, věrohodnost je tím hlavním kritériem kvality, nikoli krása. Ta se nám vyjevuje až v čase. To, co je nejprve pravdivé, se stává a zůstává krásné, ne naopak.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.