- Inzerce -

První úterek v měsíci… Cestopis: Umění s B

Brusel, 17. listopadu

V těchto týdnech toho bylo příliš. Prestižní každoroční Ars Musica prezentující současná a starší díla příliš mnoha umělců. Zajímaví byli určitě Peter Rehberg, Atau Tanaka a v Bruselu usazený Todor Todoroff. Ve skutečnosti jsem se vyhnul všemu, co smrdělo Uměním s velkým U, a vydal jsem se na výstavu Overtoon. Tři prostory, milující zvuk a média, kombinující svá úsilí předvádět zvukové instalace. Pro posluchače je to odlišná zkušenost. Zvuková instalace Vibrant Matter od Els Viaene je proměnlivé dílo, které začalo cestou na Island. Pokouší se pracovat na pomezí konceptu zvuku, hmoty a krajiny. The Alphabet of Nature od Gerta Aertsena je další reinkarnací z řady děl, vycházejících ze 3D vytištěných hrtanů a imitujících, ignorujících a rozšiřujících lidský hlas. Oba umělci v minulosti vystavovali v pražském Komunikačním prostoru Školská 28. 

alphabeth-gert.jpg
 
Berlín, 24. listopadu

Na cestě zpátky domů. Dobrá zpráva je, že vlakové jízdenky zdá se zlevňují. Po stížnostech, že letecké společnosti dostávají enormní kerosinové a další dotace, auta jezdí na levný, státem příliš podporovaný diesel a benzín, tak jsou tu konečně levné vlakové tarify. Z Prahy do Bruselu za pouhých pět set korun, které vám poskytnou čtrnáct hodin mezních vlakových zkušeností cestou po Německu, s wifi zadarmo!
 
Ticvaniumare.jpg
 
Při zpáteční cestě jsem se stavil v Berlíně na zkoušce dosud bezejmenné kapely. Jeden ze členů má naprosto nekonvenčního učitele na trumpetu, tak jsme se o tom bavili. Najednou se místnost zaplnila skvělou balkánskou a jihovýchodně evropskou hudbou. Od jara tu kapelu můžete potkat na ulicích Berlína! Zábava zadarmo! Zapamatujte si jméno:
 
teenageengineering.jpg 
 
Brno, 3. prosince 

Mezi vlakovými spoji jsem se procházel zmrzlým městem a abych se trochu ohřál, zašel jsem do hudebnin. Vystavovali tam úchvatné zvukové moduly, které vypadají jako kapesní počítačky. Od švédské společnosti Teenage Engineering. Jsou k dostání s různými zvukovými knihovnami a znějí opravdu dobře (možná, že jsem měl zmrzlé uši). Lze je navíc používat modulárně, spojit je dohromady. Líbil se mi zejména OP-12, bubnovací/rytmické zařízení, a OP-24 s kancelářskými zvuky. Jsou něčím víc, než jen pěknými dárky pod vánoční stromek! I když by se mi líbilo je tam nalézt… Rychle napsat dopis Ježíškovi! 

https://teenage.engineering/products/po

funeralmarchingband1.jpg
 
Bratislava, 3. prosince

Večer v klubu A4 zahájila performance dvou umělců. V zásadě ji tvořily dva laptopy, na které se klepalo malířskými štětkami, což spouštělo hudbu a zvuky. Zatímco performeři popíjeli, pohybovali se z místa na místo a zpívali/křičeli. HRB/BOL vytváří netaneční (ok, šlo by sebou podle hudby trhat), ale velmi rytmickou hudbu, se ztrácenými a překrucovanými melodickými liniemi, v uvolněném, ovšem nekonvenčním autorském stylu. A po krátké pauze už tu byli, Funeral Band Miro Tótha a Gergely Kovácse. Vířivá kombinace pochodových písní, transformovaných, přerušovaných improvizovanou, lidovou a klezmer hudbou. Je škoda, že stáli na pódiu a publikum bylo odkázané na židle. Přál bych si, aby se vydali na cestu a dovedli mě na jiná místa ve městě. Alespoň v mysli jsem se procházel a navštěvoval jiná místa, zatímco jsem je poslouchal. Projděte si jejich itinerář, doufám, že se vám budou líbit tak jako mně. 

https://a4.sk/en/spravy/pozvanky/sem-treba-ist
https://kraa.sk/bolka/
https://miro2toth.wixsite.com/home/bands

 
Zpátky doma se vší B bagáží. Další může být Bukurešť, Budapešť či Baku… anebo jiná místa, která jsou na hudební mapě zapomenuta? Bandar Seri Begawan, Basse-Terre nebo dokonce Biškek. A mnoho dalších míst s bohatými sbírkami B-umění jako jsou béčkové filmy, exoticky, temně, ovšem bezvýchodně atraktivní. Snad vás tam taky uslyším. 
 
Překlad: Lenka Dolanová
 

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.