Léto. Už je srpen a venkov naplňují různé zvuky. Kombajny už jsou pryč a během dne se na holých polích prohánějí traktory s pluhy. V noci hlasité a masivní žabí kvákání pomalu nahrazuje jemnější rytmický a rozptýlený orchestr cvrčků. V průběhu týdne žábí zvuky postupně mizely a cvrčci pomalu nastupovali. Skvělý pomalý 111ti hodinový mix, který by bylo ztěží možné zopakovat naživo, v nahrávacím studiu či na počítači (naprogramoval bych to samozřejmě s 1/f hlukovým algoritmem a pak bych šel spát).
Poté, co skončí orba, začne hnojení a sázení. Je také období, kdy jsou vyhlašovány výzvy na různé workshopy a spolupráce na projektech. Překvapující je, že je k tomu zapotřebí hodně výzkumu a studia. Asi proto, že je nutné vždy formulovat cíle a výsledky již předtím, než projekt získá podporu. Ačkoliv Hybrid Matters na stránkách zmiňují umění, tvůrčí aspekt zdá se na hrazuje ten vědecký, s ekologickým účelem, širším než kultura. Transmediale dokonce přidává: „Prosím vezměte v úvahu, že navrhovaná aktivita by měla vycházet z výrazné existující práci v oblasti, do níž se hlásíte, a že transmediale nemůže podporovat vytvoření projektů od počátku či projektů, jež jsou závislé na trvalé a komplikované fyzické prezentaci ve formě uměleckých instalací či dalších materiálů.“ Mediální umění, jež opouští svou uměleckou část? Školská 28 je obezřetnější a nabízí zajímavý Sound and Environment Workshop s Peterem Cusackem. Peter své aktivity nazývá „zvukovým novinářstvím“, velmi v duchu R. Murray Schafera, kterého jsme tu minule zmínili, a rozšiřuje tak terénní nahrávky o vznešený účel. Mají se stát „…zvukovým ekvivalentem fotožurnalismu. Zvukové novinářství spočívá v myšlence, že prostřednictvím zvuku dochází k odhalování cenných informací o místech a událostech a že pečlivé poslouchání poskytne vhled odlišný od vizuálních obrazů a jazyka, a přesto s nimi související.“ Takže znovu, informace a znalosti bez umění?
Možná žijeme ve špatné době na to, aby nás uspokojila jen krása. Puritanismus ustupuje ekonomickému člověku jakožto ideálu moderní civilizace, s důrazem na práci namísto odpočinku, funkce namísto svobody, řád bez nutného chaosu, zatímco dochází k matení dobrého a odvážného s atraktivním a zajímavým. Stará se pouze o formální nastavení k získávání informací a učení. Ovšem neztrácíme právě z tohohle důvodu nenahraditelně… Ó, ale je léto a měli bychom být šťastní a bezstarostní, takže co může být lepšího než začít číst novou knihu? Na mém stole leží už nějakou dobu Sound in Z. Experiments in Sound and Electronic Music in Early 20th Century Russia od Andreje Smirnova. Je to fantastická kniha s pozoruhodným a unikátním materiálem a dokonalý protiklad dnešního formalismu a řízených projektů, jež ponechávají málo místa svévolnosti. Například Projectionism against consumerism, and exploring future methods od Salomona Nikritina naznačuje radikálně odlišný přístup a umožňuje novým myšlenkám pouze vstoupit do obrazu, přičemž díla zanechává neukončená a otevřená. Dát publiku inspiraci namísto uspokojení je přístup, který dozajista v dnešní kulturní krajině chybí. Dobrý úvod ke knize Sound in Z poskytuje časopis The Wire (a je jednoduché najít naskenovanou knihu online).
Smutná poznámka na závěr: minulý měsíc zemřel Don Joyce z Negativland, poté, co předtím zesnul také Ian Allen. V průběhu svých pětatřicet let existence byli zapojeni do různých záležitostí týkajících se autorského práva a od roku 2003 přispívali do hnutí creative commons. Dokument Sonic Outlaws Craiga Baldwina se zabývá notoricky známým případem U2. Více informací je k nalezení na jejich stránce.
Léto pokračuje a cvrčci jsou dnes večer tiší. Příliš mnoho větru? Kombajny jedou domů potmě.
Překlad: Lenka Dolanová