Tak nám začal další rok. Dnes jsou Tři králové a já jsem zahlcen seznamy a soutěžemi všech těch “nejlepších z roku 2014” (a já je čtu a poslouchám všechny!). Tento den byl tradičně Vánocemi a Novým rokem těch nejchudších, žebráků a sirotků a bezdomovců. Všechny dekorace a stromky se vyhazují nebo pálí. Je čas se posunout dál. Připravit se na to nové. Je to poslední okamžik k ohlédnutí a připomenutí některých dobrých věcí.
Jonáše Grusku znám již déle a velmi oceňuji většinu jeho dosavadních prací. Tenhle mladý skladatel/hudebník/vynálezce/vývojář/tvůrce labelů/organizátor festivalů/performer/atd. dělá každým rokem zajímavější hudbu a instalace. Minulý rok vytvořil – kromě pár opravdu pěkných terénních nahrávek (což je oblast, z níž většinou dostávám záchvaty či alergické reakce) – zajímavé instalace v prostoru Tržnice, tedy na jednom z posledních tržišť v Bratislavě. Klikněte a rolujte na: https://jonasgru.sk/ a najdete tam skvělé dílo nazvané Rúry, vytvořené v ohromných ventilačních trubicích sklem zastřešeného tržiště. Jeho opravdu příjemné terénní nahrávky jsou k nalezení tu: https://soundcloud.com/jonas-gruska.
V průběhu roku mi opakovanou radost přinášely nahrávky a dokumenty od kolektivu Easterndaze. Přinášejí něco víc než jen obvyklé travelogy, rozmanitě a se vtipem popisují, čím je dnes hudba. Každý z článků vede k dalším zajímavějším věcem. Tento rok pro mě skončil posloucháním jejich výběru Easterndaze 2014, který můžete najít tu: https://easterndaze.net/post/106521150075/easterndaze-2014-mixtape. A až tam budete, koukněte se i na We Will Fail, Laura Luna a další věci!
Nicolas Collins minulý rok vytvořil kompilaci asi sedmdesáti performancí díla Pea Soup, vytvořených od roku 1974: https://www.nicolascollins.com/peasouptogo/. Tohle dílo je založené na analogové vintage zpětnovazebné elektronice ze sedmdesátých let, ovšem Nic svůj koncept postupně rozšiřuje a přepracovává. Většinou zve hosty, kteří poskytnou vstup do systému. Jedna z performancí se uskutečnila v Plasech (v roce 1999). Stránka některé z nich přehrává automaticky, ale přes tlačítko info dostanete veškeré technické informace, software, který Nic naprogramoval a nějaké články. Obvykle nechávám webovou aplikaci přehrávat nahrávky náhodně v pozadí, ale je určitě dobré některé z nich prozkoumat detailně prostřednictvím seznamu ´Collect Them All!”: https://www.nicolascollins.com/collectthemall.htm.
A teď je čas podívat se dopředu. Brzy bude zase Art´s Birthday, Narozeniny umění, každoroční tradiční síťová událost pořádaná 17. ledna. S touto myšlenkou přišel Robert Filliou v šedesátých letech, když končila činnost pařížské galerie La Cédille Qui Sourit, kterou provozoval s Georgem Brechtem (už nemohli dále platit nájem). Filliou v té době formulovat jisté myšlenky vycházející z biologie, jako pomalý proces a formu permanentního tvoření, a aplikoval je na umění. Bylo to součástí jeho plánu na pět bilionů let, jak změnit práci ve hru – což je něco, v co osobně opravdu věřím. Takzvaná Nekonečná síť (v originále La Fête Permanente) měla nahradit historickou avantgardu, jež se stávala příliš obyčejnou a konformistickou, příliš komerční a elitářskou, netvůrčí a předvídatelnou. Filliou jasně prohlásil, že toto umění má být bez centra, přítomné pouze tam, kde jsou spříznění a síťově propojení umělci: https://www.youtube.com/watch?v=9BgOfsG7J0Q. Dnes Art´s Birthday organizují dvě strany (jako kdyby nikdo neviděl tu ironii). Jsou to oficiální a respektované organizace jako větší muzea, galerie a EBU radiové satelitní vysílání: https://arsacustica.wordpress.com. Pak je tu alternativnější a otevřené https://www.artsbirthday.net, které provozuje Peter Courtemanche z Vancouveru, a které je více svázané s původními aktivitami Roberta Filliou. Filliou totiž působil také v kanadském centru Western Front, přesně tam, kde nyní pracuje Courtemanche. Ať je to jak chce, pokud vás zajímají texty Roberta Filliou, jeho performance a videa, můžete se k nim dostat na: https://www.ubu.com. Letos bude Peter Courtemanche provádět online propojenou verzi díla #7 piece od La Monte Younga. Zní to opravdu skvěle: https://www.artsbirthday.net/2015/lmyvii. Zůstaňtě připojení sedmnáctého tohoto měsíce. Ať může večírek začít.
A možná můžeme doufat, že v roce 2015 bude konečně čas vytvořit nové sítě, odlišné od těch, co existují či existovaly v minulosti. Uprostřed druhé dekády tohoto století je možná právě ten vhodný čas začít něco zcela nového. Prohlašme naši kulturu za ´Banqueroute´, ať se můžeme vydat zpátky ´en route´! Vnořme se do sítě a zase se vynořme ven. Hurá! Tak zatím!
Překlad: Lenka Dolanová