- Inzerce -

První úterý v měsíci: HTML slaví 23. narozeniny

Minulý týden před třiadvaceti lety se HTML, což je zkratka pro HyperText Markup Language, stalo standardem. To de facto změnilo hypertext z experimentální hry mezi intelektuály na ploše počítače v síťový komunikační systém pro nás všechny. (Znamenalo to sbohem Tedu Nelsonovi a navždy nefunkčnímu systému Xanadu?). Se spuštěním Mozaiky (Mosaic), matky všech vyhledávačů, se najednou věci vymkly z rukou a zrodil se World Wide Web. (Synové a dcery Mozaiky vypadají pořád jako ona, s výjimkou funkce ‘Co je nového’, která tenkrát poskytovala veškeré informace o nových internetových stránkách, což byla jedna či dvě denně. Kdo ale dnes ví, co HTML je, kdo v něm dokáže psát? Přitom jej využívá většina našich emailů a online textových formátovačů.

Začnu dnes ukázkou nejjednodušší stránky v HTML, což je pouhých osm řádků:

 

1. document specification: between and , keeping information about the text

     like the , showing the name on top of your browser window

2. the 2 main places:

     between and , mainly invisible in the browser

     between and , containing the visible information and links

 

Ale jelikož toto je již k dispozici všude na internetu, sepišme místo toho nejkratší možnou HTML historii v HTML (překopírujte ji v ascii textovém souboru, přejmenujte ji na Smallest-html-history-possible.html a otevřete ve vašem oblíbeném vyhledávači, viz výše):

 

 

<html>
          <head>
                <meta content=”text/html; charset=ISO-8859-1″ http-equiv=”content-type”>
                <title></title>
          </head>
          <body>
                <p>First there was SGML for describing any possible text in an uniform
                  way digitally. Then came HTML, trying to add a new category to it, for
                  textpages on computers, and include media like a picture, a video, a
                  soundfile. Then came XML to extend all this to any possible text or medium
                  online. Apart from that you can use HTML5 which is about halfway for
                  tagging media, and Javascript, adding anything else you can ever dream of.
                  With all this you can create intrigate and complex networks of texts,
                  multilayered and open ended. Like a composition, that is changing while
                  playing it. But you have to be able to read and write effortlessly. </p>
                <p>links:
                  <a target=”_blank” href=”https://pic.dhe.ibm.com/infocenter/rsysarch/v11/index.jsp?topic=%2Fcom.ibm.sa.xml.design.doc%2Ftopics%2Fc_history.html”>The
                        technical overview by the maker</a>
                </p>
          </body>
        </html>

 

 

Jelikož HTML a jeho rozšíření (XML, JAVASCRIPT, CSS, HTML5 atd.) již do velké míry zacházejí s texty, předpokládali bychom, že první tvůrčí aplikace bude možné nalézt v oblasti literatury. Avšak není žádným tajemstvím, že převážná část spisovatelů dnes nemá o tom, co je skutečná technologie, ani potuchy, a to ani po zkušenosti s kreativním a experimentálním hypertextovým psaním v devadesátých letech. Je tomu tak proto, že spisovatelé sotva přežívají, a tak se raději spřáhnou s komerčními nakladateli než se svobodným internetem creative commons a open source? To se ovšem netýká pouze povahy psaní, nýbrž také publikování. V džungli komerčních standardů pro e-knihy je epub výjimkou coby otevřený a svobodný formát. Dušan Barok mě nedávno upozornil, že jakékoliv množství HTML stránek lze převést do publikace ve formátu epub. K vyzkoušení si vezměte kupříkladu epub verzi Theater Pieces Johna Cage od Williama Fettermana (2010). Změňte jen koncovku .epub na .zip a dostanete složku obsahující .xml soubory. Když však otevřete XHTML složku ve složce OPS, dostanete seznam jednoduchých HTML souborů obsahujících všechen text. Hoďte to do vašeho vyhledávače a tady to máme: HTML, které můžete kopírovat a vkládat, ale co je nejdůležitější, číst v libovolném vyhledávači. Formátování epub3 vám dokonce umožní vkládat audiovizuální materiál. Až se Amazonem vlastněné formáty pro Kindle – AZW a KF8 – vypaří, budeme pravděpodobně schopni číst HTML dalších sto let a ještě víc. Právě proto, že je to jazyk otevřený a svobodný a široce používaný. Takže čtěme a pišme bez onoho softwarového mišmaše. A zapojme do toho nějaký zvuk!

https://xanadu.com/zigzag/https://xanadu.com/xanademos/

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypertext_fiction

https://en.wikipedia.org/wiki/EPUB

Není ani třeba zmiňovat, že hudební svět se od devadesátých let zásadně proměnil, a to také díky používání HTML. Kromě náhražkových portfoliových osobních stránek, platforem bandcamp a soundcloud nebo padělaných facebookových identit se skrývá také za nástroji, které dnes skladatelé používají. Pro psaní hudby existují alternativy programů Finale a Sibelius – například Rosegarden, Lilipond či MuseScor, včetně enigmatického programu Nted Jørga Anderse. Jsou jednoduše nainstalovatelné, otevřené a svobodné. Je zajímavé, že většina notačních programů může používat MusicXML jako formát pro výměnu. Správně! Rozšíření HTML pro účel hudebních notací. A je toho daleko víc…

https://www.rosegardenmusic.com/

https://lilypond.org/https://frescobaldi.org/

https://musescore.org

https://vsr.informatik.tu-chemnitz.de/staff/jan/nted/nted.xhtml

https://vsr.informatik.tu-chemnitz.de/~jan/nted/doc/

Ovšemže můžeme rozšířit text v jakémkoli jiném existujícím médiu, s použitím programování a skriptování, v rámci HTML. Vezměme si syntézu hlasu, například Espeak používá Speech Synthesis Markup Language (SSML) a lze jej použít v rámci jiných programovacích jazyků jako Pure Data k vytváření hudby v reálném čase na různých počítačích a v různých operačních systémech. Příkladů je nepočítaně.

https://espeak.sourceforge.net/

https://en.wikipedia.org/wiki/Speech_Synthesis_Markup_Language

A konečně zpátky k úvodnímu prohlášení, HTML = 23 let. Až mu bude pětadvacet, uspořádejme divoké oslavy. Cesta je otevřená, posílejte vaše nápady a vzdejme čest nejzajímavějšímu digitálnímu formátu posledních pětadvacet let!

Překlad: Lenka Dolanová


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.