V poslední době nepřicházejí z tábora jednoho z pokračujících proudů kreativního zřídla Throbbing Gristle, tedy Psychic TV, zrovna pozitivní zprávy. Mám na mysli konkrétně ne příliš optimistické výhledy ohledně zdravotního stavu jejich zakladatele, mentora a hlavního nestora Genesise P. Orridge, který byl před nějakou dobou hospitalizován kvůli leukémii. Krom množství charitativních koncertů, vydaných alb a tributů, které mají pokrýt náklady na náročnou léčbu se však díky péči stáje Cold Sping records objevuje i archivní raritka v podobě desky a filmu Kondole / Dead Cat, která představuje nejenom historicky cenný materiál, ale také i velmi osvěžující zásek tohoto spolku do žánru experimentální hudby, post-industriálu, noise i dark ambientu.
Je pravdou, že Psychic TV je unikátní efemérní jednotka „šílených“ umělců, videomágů, mystiků, hudebníků, výtvarníků a filmařů, které se proměňuje v proudu času nejenom, co se týče personálního složení, ale také stylu provozovaného umění. Hodnotit celkovou práci PTV je po pravdě nad mé síly, jelikož je k plnému pochopení tohoto fenoménu nutno nejen nastudovat nekonečné hodiny audiovizuálních počinů rozličného zaměření a kvality, ale také přečíst množství enigmatických, subverzivních či schválně matoucích textů, poselství i čistých vtipů. Jedno je ale možné říci o PTV s jistotou – celé činnost téhle umělecké společnosti plně odráží obrovskou šíři kreativního, ideologického a obrazotvorného záběru Genesise P. Orridge a jeho kolegů či kolegyň, která je snad až do konce jejich životů asi nevyčerpatelná.
Přiznám se bez mučení, že některé kusy jejich diskografie jsem osobně dodnes nepřijal a stále pochybuji, že je za nimi jiná hodnota, než že se jedná o značku PTV (ostatně ale právě v tom může být ten vtip), zatímco na některé zářezy z dílny lebky s trojramenným křížem přísahám jako na zásadní díla celé post-industriální hudby a mám velkou radost, že aktuálně vydaná deska/kompilace patří do druhého ranku v jejich nepřeberné diskografii. Po pravdě jsem ani nečekal, že mne jakýkoliv nový přírůstek PTV donutí tuto kategorii must have desek rozšířit, nicméně zde se opravdu jedná o velmi příjemné překvapení.
Celé vydání desky Kondole/Dead Cat tvoří 2 CD se soundtrackem ke dvěma filmům + 1 DVD s filmem Dead Cat z roku 1989, který byl jediný z původně plánovaného diptichu realizován. Kdo jste byl někdy konfrontován z filmovou tvorbou PTV či filmy Dereka Jarmana (který si v Dead Cat také zahrál) nebo Kennetha Angera, určitě si dovedete představit, jak filmový experiment pod taktovkou režiséra Davida Lewise vypadá. Stísněná atmosféra jakéhosi anglického dělnického města, temná sklepení prorostlá kovovými tepnami potrubí, podzemní tunely, chodby a technické místnosti ozvučené dýchajícími ventily, mechanická soulož pomocí stroje a televizního přenosu, cronebergovské zacházení s motivem lidské tkáně či surreálné náboženské vize jak od Jodorowského, to vše vměstnáno do dvacetiminutové filmové fresky, črtající příběh rozkladu tělesnosti, konce smyslu a smrti duše. Samozřejmostí a zcela svébytným prvkem je pak drásavý soundtrack, u kterého spojili síly Genesis P Orridge a Fred Giannelli, který se ovšem záhy kolem roku 90, nechá pohltit jedním z levobočných odkazů PTV a sice acid housem.
Leitmotivem filmu i jeho hudebního doprovodu je téma mrtvé kočky, kterou vlastně začíná samotný film a cyklicky se její téma opakuje jak v osmačtyřicetiminutové dlouhé verzi doprovodné skladby (simulováno zvukem někde mezi zpěvem velryb a houslemi), tak i v některých pasážích druhého disku, kde jsou hudební struktury rozděleny na třiadvacetiminutové (jak jinak) segmenty pro účely budoucích filmů (dodejme, že druhý film diptychu Dead Cat / Kondole nebyl bohužel nikdy natočen). Všechny tři zvukové stopy jsou v zásadě postupně rozvíjené rytmicky hlukové skladby, které se tu pomaleji (Dead Cat) tu rychleji (Thee Shadow People) prolínají s táhlými zvuky nehudebních nástrojů, rytmickými perkusemi, hypnotickými samply či obecně dechovými nástroji v ritualistické fúzi etnických a mechanických nástrojů.
Na mysl vám krom Throbbing Gristle určitě vyvstanou Zero Kama, Lashtal, raní Coil, Dogs Blood Order (pre – Current 93) až možná někam ke klasikům dark ambientu. Navíc díky použití nejrůznějších kovových perkusí, úderů a syntezátorových výpadů se na soundtracku Kondole/Dead cat PTV příjemně vrací místy až k polohám Throbbing Gristle, což fanouška hudby průmyslové nemůže nepotěšit. Už od první industriální verze repetitivní meditace, ne nepodobné smyčkovým transům Williama Basinského, až po horrorově sugestivní Thee Whales je všem posluchačům jasné, že na klasickou rockovou polohu PTV můžeme zapomenout, jelikož se zde hraje pouze na minimalistickou, chladnou experimentální notu – ostatně tísnivá, šedivá atmosféra samotného filmu přímo volá po podobném doprovodu. Sám bych se ale hned za slovo doprovod pokáral, jelikož hudební příspěvek PTV tvoří plnohodnotný významový a výkladový kontrapunkt samotnému filmu a i díky osobní přítomnosti Genesise P Orridge se stává samostatnou linkou celého vyprávění.
Ať už dáváte přednost industriální hudbě staré školy, dark ambientu, hlukověji laděným nahrávkám či máte estetické buňky na temnou experimentální estetiku, nemůžete pořízením tohoto nosiče určitě udělat chybu. Nejen samotná náplň tří nosičů a výpravného bookletu, ale především téměř rituální charakter skladeb, jsou něčím, co v poslední době v tvorbě PTV příliš nerezonuje, o to víc je celá tato kompilace/soundtrack, vydaná s úžasnou péčí Cold Spring, vzácnější. Je ostatně vidět, že si tento anglický label velmi dobře hlídá svou dramaturgii temně elektronické hudby, do které právě tato nahrávka skvěle zapadá. Jestli vás zajímá z jakého důvodu i mnohem extrémnější spolky ranku power electronics či brousivého industriálu zdůrazňují vliv PTV na svou tvorbu, pak je Kondole/Dead Cat jedním z důležitých střípků, které umožňují tuto tezi pochopit a prožít.
Psychic TV: Kondole / Dead Cat
Cold Spring Records (https://coldspring.co.uk)