- Inzerce -

Pulzující i zraněné beaty tria Dell / Lillinger / Westergaard

Výteční instrumentalisté z Německa a Dánska představují své opět inovativní přístupy k volné jazzové improvizaci.

Beats vyšlo 29. ledna a je třetím společným albem vibrafonisty Christophera Della, bubeníka Christiana Lillingera a kontrabasisty Jonase Westergaarda. Oproti předchozím opusům GrammarGrammar II. (recenze zde), v nichž trio vycházelo z konstrukce větších forem pomocí minimalistických struktur, nyní „fragmentuje větší celek na minimalistické entity, které jsou následně zpracovány v procesech interakce a rekonfigurace,“ jak vysvětluje Dell. Trojice tak překračuje „obvyklou dichotomii rytmické části vs. sólový hráč.“

Improvizátoři se tak mohou pustit i do odvážnějších her s celou hudební strukturou. Jejich interakce se vyznačuje obrovskou energií, jež se zhmotňuje v různých zvukových dějích a ve vztazích mezi nimi. Formy vznikají teď a tady a jsou navěky zakonzervovány na dalším z CD a LP tohoto tria, prezentovaného tentokrát jako opravdu umělecký artefakt. Disk je vložen do plechové krabičky s knížečkou zbytečně nepřeplácanou informacemi ani grafikou, stoosmdesátigramový vinyl je pak ve zlatém nebo stříbrném provedení.

Poslech pětatřicetiminutové kolekce je tak učiněným dobrodružstvím, vzrušením, jež neslábne a svádí k dalším opakováním odhalujícím nové a nové vrstvy tohoto unikátního hudebního útvaru. Ten je rozčleněn do třinácti číslovaných částí, z nichž nejdelší má něco přes pět minut. Některé části přecházejí jedna v druhou, čímž umocňují účinek té předchozí. Před posluchačem tu defilují pekusivní hrátky, alikvótní plástve (I.), zhutnělé bicí a basové figury, jimiž se proplétají vibrafonové riffy, proměnlivý minimalistický tok, houstnutí, rytmické drobení (II.), posuny i prodlevy schopné zrodit melodii, ale ta je v rauši (III.). Hutný a nevypočitatelný proud může nabrat tah až k power free jazzu (IV., VI.), v rozvolněné a nepředvídatelné sazbě probleskne i hard bop, vibrafon na okamžik dokonce zaswinguje. V osmém kusu rozřeší třaskavé napětí mezi nástroji až rockové sazby vibrafonu, aby hned následující skladba rytmiku roztrhala a zahltila hudební prostor elektroakustickými zvuky. Vibrafon pak dospěje až k nabluesovělému hlasu à la Bobby Hutcherson sedmdesátých let (X.), nebo k niternému, až mysterióznímu hnětení tónů (XI.), které přejde ve čtvrtou ze Šesti bagatel Antona Weberna, v dráždivou směs zvukové meditace a rytmického opojení. Freejazzová energie se zvolňuje až v samotném závěru. Pára se vypouští…

Dell / Lillinger / Westergaard: Beats
Plaist Music https://www.plaist-music.com/


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.