- Inzerce -

Punctus contra punctum aneb Myšlenky o Severu

Pokaždé když nastanou týdny nemilosrdných veder, úmorných dusen, úpalů a horůčav je v našich šířkách slastné snít u zmrzlinového poháru o chladných arktických pustinách. Daleko, tam někde směrem půlnočním, kde většinou nenajdete ani živáčka, kde panuje třeskutý mráz a ledový severák se opře občas do vašeho naštěstí pevně ukotveného, ale již napůl sněhem zasypaného iglů ze stříbrné fólie. Jen ty neblahé zprávy o klimatických změnách ohrožují říši Zimní královny, permafrostu, polární záře a bloudících a potících se ledních medvědů.

N-C7738_00166_35_TRN_P_COL_ORIG_V001_low.jpg

Kanadský pianista, skladatel a autor několika rozhlasových her Glenn Gould (1932-82) se nedožil ani svého  jednapadesátého roku. Relativně krátký život, podivínství a okolnost, že naposledy vystoupil jako žádaný koncertní mistr před veřejností v roce 1964 přispěly k jeho pověsti  fenomenální, podle některých snad největší osobnosti interpretace západní hudby dvacátého století. V letech 1969 až 1977 Gould ve studiu Kanadského rozhlasu CBS zkomponoval tři hodinové pořady, které se zapsaly do dějin rozhlasového umění pod názvem The Trilogy of Solitude.   

První díl pořadu se jmenuje The Idea of North/Idea Severu: je to “cesta do samoty, hledání metafor severské geografie a klimatu”. Gould rozmlouval s antropologem, sociologem, zdravotní sestrou a zeměměřičem. Tématem a námětem rozhovorů jsou zkušenosti s arktickými pustinami severní Kanady. Autor konceptu používá tehdy dosti revoluční  metodu koláže: montáže mluveného slova,  terénních nahrávek, (které nazýval ostinato) a hudebních fragmentů vážné hudby.

Arktida, případně An-arktika tehdy představovaly geografické, meteorologické a psychosociální území, jakoby nabízející expedici hluboko do minulosti. Na Severu žije málo lidí, neexistovalo tam nikdy ani zemědělství, ani průmysl, téměř nulový stupeň architektury (jak jí rozumíme my v umírněném pásmu). Podmínky pro přežití člověka jsou na pomezí života a smrti. Terén nadměrné spotřeby alkoholu, nebezpečí lavin a sesuvu do maelstromu melancholie a sebevraždy. Naproti tomu ovšem šance sestoupení k sama sobě, k hranicím osobní integrity, podmínky pro kontemplaci, koncentraci v osamění, pustině a odloučenosti od Světa.

V posledních osmi minutách pořadu skladatel dopustil v rozhlasovém kánonu cosi neslýchaného: pletivo jednotlivých hlasů se proplétá s duněním kol jedoucího vlaku, úryvky hudebních motivů. Je to narativní plošina, kde jednotlivá slova, významy a témbry se propadají do jemné zvukové textury, připodobňované k představě, zmiňované jedním z mluvících v úvodu: ornament, nebo snad fraktál nekonečného putování silnicí, protínající tajgu, nebo tundru.

Gould, možná jeho vykladači nazývají tuto kompoziční metodu jako kontrapunktickou. Punctus contra punctum – bod proti bodu, je způsob kompozice paralelního vedení dvou nebo více hlasů,  melodicky i rytmicky samostatných, někdy i rytmicky a melodicky protikladných. Hlavní kontrapunktické formy kánon, fuga, kontrapunktické variace nenajdeme výlučně v Bachových skladbách. Možná je kontrapunkt sémantickým a poetickým prvkem, vzorcem psychoneurologie lidského cítění a přemýšlení. Spojuje struktury jazyků, textilní tvorbu tkaní a pletení, matematiku a obrazivé umění. Nějakou formu kontrapuktu, vrývání a vystupování z profilu povrchu, proplétání linek hlasů najdeme v písních a instrumentální hudbě Mali, Sengalu, rituálech horských kmenů severního Vietnamu a Laosu, turbulencích jazzového myšlení Stevea Laceyho, Milese Davise, Ornetta Colemana, rockových expedicích Captaina Beefhearta.  

Další díly  Gouldova nejslavnějšího příspěvku k rozhlasovému umění The Latecomers (1969) jsou věnované odloučenosti krajiny Nového Foundlandu. The Quiet in the Land / Mlčení země (1977) je zvukovým portrétem protestantské menonické komunity v Manitobě, popisem střetu technologické civilizace s principy tradic duchovního života.

   

Kompoziční nástroj kontrapunktu je v posledně jmenovaném pořadu doveden k mistrovskému rukopisu. Fragment spirituálu Janis Joplin Mercedes Benz se setkává se zvukem barokních houslí a sborového zpěvu v kostele presbyteriánských bratří s sester. Kontrapunkt lze hledat také v metodě, jak Gould proti sobě i vedle sebe klade jednotlivé zpovědi: určitě nejde o jednoznačné přitakání konzervativním hodnotám protestanismu v protikladu k individualismu a odbožštění člověka i světa. Po Gouldově smrti vyšlo najevo, že řada lidí, se kterými vedl rozhovory se necitila naznačeným kontextem a vyzněním pořadu právě potěšena.

kirkegaard greenland-rec.jpg

Přemýším jak se těch skoro 40 let, které uplynuly od doby Gouldovy trilogie o samotě, podepsalo na našich mírnopásmových konceptech Severu. Snad Isfald Jakoba Kierkegaarda, jenž si nahrál tání grónských ledovců a kontrapunkticky je přetvořil ve zvukovou instalaci, kterou si posluchači mohou vychutnat ve vytopených galeriích a museích. Energetická stopa, která byla na uměleckou instalace spotřebována, se nejspíš homeopatickou dávkou na tání ledovců podepsala. 

 


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.