- Inzerce -

Raoul Björkenheim / eCsTaSy: eCsTaSy

Kytarista Raoul Björkenheim se narodil v roce 1956 v Los Angeles finským rodičům a na počátku sedmdesátých let přesídlil s otcem do jeho původní domoviny. Tam ho ovlivnilo zejména setkání s legendárním bubeníkem Edwardem Vesalou, který ho zasvětil do tajů improvizace. Díky němu se začal pohybovat mezi muzikanty z okruhu labelu ECM, ale jeho aktivity se záhy rozšířily do nejrůznějších směrů a hrál mimo jiné s Nickym Skopelitisem, Hamidem Drakem, ve Scorch triu s Ingebrigtem Hakenem Flatenem a Paalem Nilssenem-Love či ve formaci Blixt s Billem Laswellem a Morganem Agrenem. Aranžoval skladby Milese Davise pro finský UMO Jazz Orchestra atd.

Soubor eCsTaSy dal dohromady v roce 2010 a přizval do něj svého letitého kumpána – bubeníka Markku Ounaskariho a dva o generaci mladší hráče – saxofonistu Pauliho Lyytinena a basistu Joriho Huhtalu. Jejich eponymní album obsahuje devět skladeb, z nichž pod sedmi je podepsán Raoul sám a tři jsou kolektivními kompozicemi. Bjötkrnheim tu jednoznačně úročí všechny své vlivy a zkušenosti a vytváří kompaktní amalgam severského jazzu kořeněný newyorskou avantgardou i stopovými prvky funky a spoustou dalších elementů. Někdy zvolí pevný až konvenční řád, občas začne bláznit a dělat nejrůznější odbočky a skopičiny. V tom mu pilně sekunduje Pauli Lyytinen, jemuž dává velký prostor, ale zbylí dva rozhodně nejsou jen nějakou strojnickou rytmickou sekcí, jenom se na jejich finesy musíte více soustředit. Společné skladby dávají pak vždy šanci jednomu každému Björkenheimovu spoluhráči. Zádumčivé Deeper je podepřeno duněním basy, osou Through the Looking Glass je saxofonové sólo a v Subterranean Samba hrají prim bicí. Ve všech třech případech je ovšem struktura – byť s určitým středobodem – spíše mozaikovitá a jsou to spíše takové bonusy. Björkenheim dokáže být ve své hře patřičně dravý i jazzově zahloubaný a rozhodně je schopen rozvíjet nejrůznější témata a nelpět na osvědčených schématech. Zajímavější je to většinou ve svižnějších polohách.

Raoul Björkenheim / eCsTaSy: eCsTaSy

Cuneiform Records (www.cuneiformrecords.com)


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.