Dnes, tedy 18. července slaví osmdesáté narozeniny Raymond Murray Schafer, kanadský skladatel a především průkopník přemýšlení o zvucích kolem nás. Na přelomu 60. a 70. let mu začal lézt na nervy rostoucí hluk ve Vancouveru a odtud byl už jen kousek hlubšímu zájmu o to, jaké je a jak se proměňuje zvukové prostředí. Na Simon Fraser University vznikl z Schaferovy iniciativy World Soundscape Project, který se od boje proti hlukovému smogu přesunul ke komplexnějšímu zkoumání zvuků v ekologickém kontextu. Po zvukovém zmapování různých lokalit shrnul Schafer své vize v knize The Tuning of the World (1977). Kromě termínu “soundscape”, který označuje soubor zvuků určitého prostředí, přišel také se slovem “schizophonia” charakterizující moderní situaci, v níž hraje významnou roli elektronická reprodukce zvuku: „Oddělili jsme zvuk od tvůrce zvuku. Zvuk hlasu už například není svázán s otvorem v hlavě, ale může vycházet odkudkoliv v okolí.“
Kromě vědeckého přístupu se Schafer vždy zvuků chápal i jako autor, ať už šlo o konvenčnější kompozice pro akustické nástroje, nebo o díla přesahující tradiční škatulky. Mezi ně patří třeba RA, celonoční divadelně-rituální událost podle staroegyptských textů, i výmluvně nazvaná The Greatest Show On Earth odehrávající se po celém městě Některé jeho partitury lze chápat také jako výtvarná díla.