- Inzerce -

Recenze 10.11.2014

Pět recenzí do nového týdne je tu:

John Luther Adams: Become Ocean

Bergljot: solen avløser regnet som avløser solen

Saint Leidal The 2nd: Future Tiberian Baths

Darrell Katz and the JCA Orchestra: Why Do You Ride?

Asstma: Mumlání

Sofa Music (https://www.sofamusic.no)

 

Na začátku bylo Vojtěch Procházka Trio a to hrálo moderní jazz včetně skladeb Ornette Colemana, Herbieho Nicholse či Paula Motiana a podobně laděné skladby leadera samotného. To dokumentuje album Amoeba´s Dance (Animal Muisc, 2010). Poté se vše správně zvrtlo do free jazzu. Pak se ovšem zrodila nová inkarnace pod názvem Bergljot a vše bylo povýšeno do mnohem astrálnějších poloh.

Český klávesista Vojtěch Procházka má totiž dar být v tom nejlepším slova smyslu zcela univerzální a na druhou stranu mu jednoznačně svědčí skandinávské podnebí, aniž by ztrácel své kořeny. K tomu mu dokonale vyhovují jeho norští spoluhráči – kontrabasista Adrian Fiskum Myhr a bubeník Tove Thorvaldsen Sandbakken, jejichž poetika je skvěle determinována i  spoluprací s francouzským saxofonistou Michelem Donedou.

Deska solen avløser regnet som avløser solen bývá řazena do škatulky minimalismus, ale to je opravdová chyba lávky. Tak strukturálně do nejmenších detailů  (přes možné náhodnosti a absolutní uvolněnost) vypracovanou věc aby posluchač pohledal. Do jisté míry adekvátnější výraz je ambientní, ale i tady pracuje trio svou vlastní do jisté míry introvertní cestou, která má však zcela přímý atak na soustředěného posluchače a může vstupovat přímo do jeho nitra. Příklon k elektronice rozhodně není trendy, ale naplňuje jasně daný potenciál a úžasnou přirozenou rozpínavost protagonisty. To ovšem dokonale doplňují krásně vrzavé i drásavé smyky basisty a citlivě filigránské ornamenty perkusisty.

Při prvním poslechu vám možná přijdou čtyři skladby na straně A jen jakýmisi etudami, ale ponor je zde mnohem hlubší. Skutečnou pochoutkou je ovšem strana B, kde se parafilozofický rozměr kapely rozvine sice pozvolna ale do nesmírné šíře a dostává se do neuvěřitelných mikrosvětů. Severská drsnojemnost zde nabývá vrcholu a je to čirá plovoucí energie bez použití násilných prvků. Výlet do tonální karmy, která má mnoho něžných výkrutů. Dílo, které pohladí a zároveň vás nenechá klidným.

Ukázka je například zde.

Bergljot vystoupí v rámci festivalu Alternativa v Praze v Malostranské besedě 15. 11. 2014

 
 
redakce|kontakty|o časopise|inzerce|his|prodejní místa|harmonogram|předplatné
© 2003 – 2014HIS Voice | Tisk | tvorba webunebrat | design: krilin
 


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.