- Inzerce -

Řecko-německé dialogy, střety a prolínání

Řecký skladatel a virtuoz na sedmistrunnou kytaru Giorgos Tabakis natočil při dvou loňských živých vystoupeních v Aténách album dialogů s německou klarinetistkou Rebeccou Trescher. To vyšlo 15.června, a byť stopáž dosahuje pouhých 33 minut, je toho zde k poslouchání habaděj!

Čtyřicetiletý Tabakis vydal dosud sedm alb. Od deseti let se věnoval klasické kytaře (pedagogem mu byl Kostas Eliades), poté absolvoval studia u improvizátora Andrease Georgioua, věnoval se také klasickému klavíru. Založil vlastní jazzové trio, je členem souborů Multiverse Ensemble (experimentální ambient) a Gaia Art Group (avantgardní hudba a tanec). Čtyřiatřicetiletá Trescher patří od roku 2009 k předním osobnostem bavorské progresivní scény, v duetech s Tabakisem hraje mistrně především na basklarinet. Před třemi lety zkomponovala dvouhodinovou koncertní hudbu k Ejzenštejnově němému filmovému eposu Říjen, v níž fúzuje symfonické a jazzové výrazivo. Vydala dosud šest alb, především s vlastním souborem Ensemble 11.

Ze sedmi skladeb je pět Tabakisových, jednu napsala Trescher a jedna, miniatura Shapes & Shades, vznikla volnou improvizací. Hudba dvojice se vyznačuje výrazným jazykem a expresivitou každého z aktérů, takže dochází ke vzrušujícímu a místy až magickému střetu, či lépe řečeno propojení evropského jazzu s klasickou komorní hudbou, to vše ochuceno tradičním řeckým kořením. Tabakisova kytara občas evokuje bouzouki, takže folklórní prvky jsou mnohdy poměrně silné. V úvodním Dual Nature se střídají ponorné a taneční pasáže, lidová radost i existenciální tíha. S tématem se oba protagonisté mazlí, hladí ho i mačkají, vyhazují do vzduchu i zadupávají. Aetolia (čili hornaté území Aitólie ve středním Řecku) je plná pohybu a starobylosti, duo proměňuje dynamiku, emoce, tvaruje melodii. V nejdelší kompozici Interface (8:13) se prolínají dva odlišné hlasy – soudobý a folklórní. Občas to mezi nimi zajiskří, střetne se empatická sofistikovanost s brunátnou spontánností, vzletná lyrika s intenzivní vášní. Part basklarinetu je přitom dechberoucí. V Dawn Day Dusk zní pouze kytara, zprvu jako bouzouki, posléze se rozvolní ve stylu jazzové avantgardy, aby Tabakis nakonec vykřesal výrazný riff a na něm postavil elektricky obarvený part s echem, plný poezie. Po něm se sólově blýskne zase Trescher, a to v hloubavé až meditativní Moon Elegy. Album vpravdě vrcholí minimalismem a lidovou melodičností protkanou svižnůstkou Spotlight.

Giorgos Tabakis & Rebecca Trescher: Dual Nature (live sessions)
Ekfrassis Productions https://www.snf.org/en/grants/grantees/e/ekfrassis-productions/


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.