- Inzerce -

Reinhold Friedl: Inside piano

Reinhold Friedl: Inside piano

Zeitkratzer Productions (https://www.zeitkratzer.de)

 

Na svém prvním sólovém titulu se Reinhold Friedl, kterého je třeba jen vzhledem ke všem aktivitám jím vedeného a dirigovaného kolektivu Zeitkratzer možné pokládat za renesanční osobnost soudobé hudby, rozhodl plně věnovat netradičním přístupům ke klavíru, respektive především k jeho vnitřnímu vybavení, jak ostatně napovídá již název, jímž označil svou práci s tímto nástrojem už i na řadě dalších nahrávek. O tom, že těchto technik rozvinul již širokou škálu, svědčí už více než dvouhodinová stopáž tohoto dvojdisku, který navíc doplňuje ještě limitovaná vinylová edice u vydavatelství Hrönir, jež obsahuje další tři kusy z téhož nahrávání ve studiu Philharmonie Luxembourg.

Zvláště ve dvacátém století se rozvinulo mnoho diskuzí o správném přístupu k tomuto „podivnému kříženci bicích a strunných nástrojů“ (jak charakterizuje klavír v bookletu sám autor). Romantický pohled na klavír jako nástroj lyricky zpěvný narazil na představu o nástroji především rytmickém. Skladatelé se nadále dělí vesměs na ty, co komponují u stolu, a na ty u klavíru. Do toho přišla společně třeba s Johnem Cagem, Alvinem Lucierem či Helmutem Lachenmannem pestrá škála rozšířených technik hry na tento nástroj. S těmi se Friedl ve své kariéře měl možnost seznámit tak důkladně jako málokdo a rozvinul také své vlastní.

Struny klavíru se zde tedy potkávají s opravdu rozličnými materiály, Friedl je konfrontuje s perkusemi a jinými objekty ze dřeva, skla či kovu, nezapomíná ale také na kameny, žíně z klasického smyčce i vlnění z elektromagnetických smyčců e-bow. Tyto techniky různě kombinuje, nejčastěji však přitom směřuje ke dlouhým a pomalu se rozvíjejícím zvukovým průběhům, tedy tomu, co je diametrálně odlišné od charakteru klasického klavíru. Teprve pak přicházejí různé konkrétnější akce, tóny zahrané klávesami ovšem do strun vybavených šroubky, tlumítky či třeba tibetskými činelky a nebo perkusivní ataky do korpusu nástroje.

V bookletu se autor dále pouští do úvah, jak vlastně tyto nové zvuky využívat v kompozici a jak je zaznamenávat do partitury. Skladby na tomto albu nakonec definoval především naplánováním a přesným popisem hráčských technik a zůstal pak u konceptu, kdy skladby začínají z jeho pojetí klavíru „zpívajícího“, jenž se pak postupně proměňuje v podstatě v mnohačetný orchestr. Nejčastěji tyto výpravy trvají přibližně okolo deseti minut, prvnímu CD ovšem dominuje bezmála čtyřicetiminutový opus l’horizon des ballons

Celkový dojem je i při subtilnosti některých skladeb zkrátka monumentální. Když romantici tvrdili, že klavír je orchestr, asi by je překvapila skutečná šíře jeho výrazových prostředků a možností je naráz kombinovat. Reinhold Friedl si toto všechno hédonicky užívá.   


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.