- Inzerce -

Retina.it: Descending into crevasse

Retina.it: Descending into crevasse

Glacial Movements Records (www.glacialmovements.com)

 

Vyjde-li na Glacial Movements nové album, můžeme mít předem jasno: půjde o ambientní ztvárnění ledu a mrazu, což je ve slunné Itálii dosti neobvyklé. Zůstává však vždy otázka základní: jak se s tématem a žánrem v průběhu již 14 vydaných alb kdo vyrovná. V tomto ohledu není dvojice Retina.it, totiž manipulátoři se syntezátory, objekty a okolními zvuky Lino Monaci a Nicola Buono, bez zázemí: má za sebou dlouholetou činnost a popasovala se při koncertech už s kdekým.

Do programu GMR tedy nejen dobře zapadá; navíc k jeho základnímu znění dodává nové barvy. Nachází totiž sonickou identitu v propojení orchestrálního klenutí s drónováním, vyhledává dramatický kontrast setrvalé atmosféričnosti s elektronickým jiskřením. Jde tedy o vánici hudby, kterou projíždějí sněžné sáně s náznakem rolniček, pociťujeme třeskutý mráz, fujavici, ledové tříštění, při poslechu šesti opusů, pohybujících se kolem   mínus 32° F, vnímáme svištivé poryvy větru, prohřmívání, vybičovávání, ale i zurčení, a to vše bez nadbytečné ryčnosti. Naopak: skladby zneklidňují zdánlivým utlumováním, vynucují si pozornost prolongovaným klekáním s posloupným projasňováním a probíjením přídavných tónů i přemílavým přemítáním.

Ovšemže jde občas o variace na obdobné nahloučení tónů ve stupňujících se rešerších, o protáčení témat v žentouru okolkování, ale to k ambientu patří. Takže hromovládnost se tu snoubí s nezávratností, zvukové houfování s plynutím, ba útlumem, odezvy dálek s vyjádřením niterného postoje, v čemž dvojici v případě vstupní kompozice Synth on axis skladatelsky pomůže Fabrizio Matrone, známý jako Heidseck. A tak nám poslech Descending into crevasse, tedy Sestoupení do pukliny (ledovce, avšak název může být pojat i metaforicky, tedy bez ledovce), může sloužit k napjaté pozornosti nebo i k uspávání – podle nátury, nálady nebo stupně únavy vnímatele.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.