- Inzerce -

Retina.it: Descending into crevasse

Retina.it: Descending into crevasse

Glacial Movements Records (www.glacialmovements.com)

 

Vyjde-li na Glacial Movements nové album, můžeme mít předem jasno: půjde o ambientní ztvárnění ledu a mrazu, což je ve slunné Itálii dosti neobvyklé. Zůstává však vždy otázka základní: jak se s tématem a žánrem v průběhu již 14 vydaných alb kdo vyrovná. V tomto ohledu není dvojice Retina.it, totiž manipulátoři se syntezátory, objekty a okolními zvuky Lino Monaci a Nicola Buono, bez zázemí: má za sebou dlouholetou činnost a popasovala se při koncertech už s kdekým.

Do programu GMR tedy nejen dobře zapadá; navíc k jeho základnímu znění dodává nové barvy. Nachází totiž sonickou identitu v propojení orchestrálního klenutí s drónováním, vyhledává dramatický kontrast setrvalé atmosféričnosti s elektronickým jiskřením. Jde tedy o vánici hudby, kterou projíždějí sněžné sáně s náznakem rolniček, pociťujeme třeskutý mráz, fujavici, ledové tříštění, při poslechu šesti opusů, pohybujících se kolem   mínus 32° F, vnímáme svištivé poryvy větru, prohřmívání, vybičovávání, ale i zurčení, a to vše bez nadbytečné ryčnosti. Naopak: skladby zneklidňují zdánlivým utlumováním, vynucují si pozornost prolongovaným klekáním s posloupným projasňováním a probíjením přídavných tónů i přemílavým přemítáním.

Ovšemže jde občas o variace na obdobné nahloučení tónů ve stupňujících se rešerších, o protáčení témat v žentouru okolkování, ale to k ambientu patří. Takže hromovládnost se tu snoubí s nezávratností, zvukové houfování s plynutím, ba útlumem, odezvy dálek s vyjádřením niterného postoje, v čemž dvojici v případě vstupní kompozice Synth on axis skladatelsky pomůže Fabrizio Matrone, známý jako Heidseck. A tak nám poslech Descending into crevasse, tedy Sestoupení do pukliny (ledovce, avšak název může být pojat i metaforicky, tedy bez ledovce), může sloužit k napjaté pozornosti nebo i k uspávání – podle nátury, nálady nebo stupně únavy vnímatele.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!