Retina.it: Descending into crevasse
Glacial Movements Records (www.glacialmovements.com)
Vyjde-li na Glacial Movements nové album, můžeme mít předem jasno: půjde o ambientní ztvárnění ledu a mrazu, což je ve slunné Itálii dosti neobvyklé. Zůstává však vždy otázka základní: jak se s tématem a žánrem v průběhu již 14 vydaných alb kdo vyrovná. V tomto ohledu není dvojice Retina.it, totiž manipulátoři se syntezátory, objekty a okolními zvuky Lino Monaci a Nicola Buono, bez zázemí: má za sebou dlouholetou činnost a popasovala se při koncertech už s kdekým.
Do programu GMR tedy nejen dobře zapadá; navíc k jeho základnímu znění dodává nové barvy. Nachází totiž sonickou identitu v propojení orchestrálního klenutí s drónováním, vyhledává dramatický kontrast setrvalé atmosféričnosti s elektronickým jiskřením. Jde tedy o vánici hudby, kterou projíždějí sněžné sáně s náznakem rolniček, pociťujeme třeskutý mráz, fujavici, ledové tříštění, při poslechu šesti opusů, pohybujících se kolem mínus 32° F, vnímáme svištivé poryvy větru, prohřmívání, vybičovávání, ale i zurčení, a to vše bez nadbytečné ryčnosti. Naopak: skladby zneklidňují zdánlivým utlumováním, vynucují si pozornost prolongovaným klekáním s posloupným projasňováním a probíjením přídavných tónů i přemílavým přemítáním.
Ovšemže jde občas o variace na obdobné nahloučení tónů ve stupňujících se rešerších, o protáčení témat v žentouru okolkování, ale to k ambientu patří. Takže hromovládnost se tu snoubí s nezávratností, zvukové houfování s plynutím, ba útlumem, odezvy dálek s vyjádřením niterného postoje, v čemž dvojici v případě vstupní kompozice Synth on axis skladatelsky pomůže Fabrizio Matrone, známý jako Heidseck. A tak nám poslech Descending into crevasse, tedy Sestoupení do pukliny (ledovce, avšak název může být pojat i metaforicky, tedy bez ledovce), může sloužit k napjaté pozornosti nebo i k uspávání – podle nátury, nálady nebo stupně únavy vnímatele.