- Inzerce -

Rhys Chatham: The Bern Project, Rashomon: The Finishing Line (Film Music Volume 2)

Hinterzimmer Records (www.hinterzimme-records.com)

 

Švýcarský label Hinterzimmer rozšiřuje svůj katalog o další dvě položky. Hráč na trubku a především kytaru Rhys Chatham přichází s novinkou The Bern Project a Matt Thompson s pokračováním aplikace filmových procesů na vytváření hudby.

První z recenzovaných alb otevírá zvuk připomínající táhlé tóny didgeridoo, jde však o starý trombón Beata Unternährera. K němu se přidají bicí (Julian Sartorius) s jednoduchým, zato svižným rytmem a se sílící intenzitou se zlehka připojují další hráči (na živo Mago Flueck na basu a ve studiu Reto Mäder s přidanými zvuky). Eruptivní vyvrcholení této skladby přináší zasloužený odpočinek. Na počátku druhé skladby (A  Rite for Samhain) jsem se trochu vylekal, zda neposlouchám klasické Swans, a kdyby začal mluvit Michael Gira, ani bych se nedivil, nicméně se tak nestalo. Motiv našlapaných bicích, domorodě dunícího trombónu s  občasným přizvukováním trubky a přidáním různého zvukového odpadu najdeme ještě v dalších dvou skladbách a zdá se tedy, že jde o ústřední motiv alba. Chatham nezapře svá studia s La Monte Youngem či spolupráci s  Charlemagne Palestinem, klíčovými postavami amerického minimalismu. Svižná deska s poměrně krátkou stopáží (něco přes 40 minut), plná dobře se poslouchající rytmiky a skvělého trombónu. Neodpustím si ale výtku vůči úplnému závěru, vcelku zdlouhavému a pro mě zbytečnému, který přináší záznam vytleskávání kapely na koncertu.

Jestliže předchozí deska je v podstatě „průhledná“, druhá z  recenzovaných desek přináší poněkud komplikovanější materiál. Rashomon (aka Matt Thompson) se nesnaží vytvářet soundtrack (ať už klasický či k  neexistujícímu filmu), nýbrž inspirován filmem se snaží v hudbě vyjádřit diskontinuitu předjímání narativní kinematografie. A nejen to, za pomoci všemožných nástrojů (mellotron, minimoog, Fender Rhodes, kytara, basa, sinusové vlny, citera, psaltérium atd.) umně vytahuje „na světlo“ filmovou psychologii. Stačí jen zavřít oči, zapadnout do hlubokého křesla, zaposlouchat se a sledovat pomalu se rozjíždějící filmový pás na vnitřní straně lebky. Občas si budete promítat spaghetti western, většinou však něco napínavějšího a na horor se připravte každopádně. V  základu tohoto projektu stál edukativně-instruktážní film ze sedmdesátých let The Finishing Line (jak zajistit, aby si děti nehrály na kolejích). Hororová forma filmu na Matta Thompsona prý zapůsobila tak, že si zážitek pamatuje dodnes a na kolejích si nikdy nehrál. Jak dlouho se mu pak film vracel ve snech, toť jiná otázka. Každopádně jeho aktuální album je i přes svou širokou pestrost užitých nástrojů i  evokovaných pocitů pevně semknuté a alespoň na mě působí jako koherentní celek, kde každý detail hraje svou roli.


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.