- Inzerce -

Richard Francis + Bruce Russell: Garage Music

Richard Francis + Bruce Russell: Garage Music

Alone At Last (https://alone-at-last.com)

 

Ruský label Alone At Last nám předkládá album, jehož páteří je korespondenční spolupráce dvou novozélandských hudebníků – Bruce Russella a Richarda Francise. CD ukryté v tradičním papírovém skládaném obalu, typickém pro vydavatelství Alone At Last (který je trochu umění otevřít), obsahuje vlastní trilogii Garage a dva delší kusy UndeadLive, pohybující se kolem stopáže patnácti minut. Jak název napoví, jedině skladba Live zachycuje oba hudebníky společně pohromadě v reálném čase. Garage 1-3 tvoří kratší skladby, vzešlé z mailové korespondence a výměny souborů. Undead tvoří pak nejrozsáhlejší kompozici, která vznikla sloučením dvou sólových vystoupení obou hudebníků. Hudba na albu Garage Music je improvizovaná, o míře pozdější editace se můžeme domýšlet, vzhledem ke skladbě Undead tvořené spojením dvou nesourodých materiálů bych se domníval, že zúčastněné hudebníky bude prvek náhody zajímat. Zvukově konzistentní nahrávku tvoří převážně masivní drony a množství smyček a drobných motivů vyvěrajících z ničeho a ztrácejících se v dalším množství neidentifikovatelných zvuků. Přes syrovější, jednoznačně noisový charakter nahrávky má Garage Music nicméně i jisté relaxační kvality. Jako kdybyste Klausovi Schulzemu rozbili polovinu syntezátorů, na tu druhou mu dali několik distortionů a jemu samotnému dali vydatně napít nějakého omamného nápoje. Použité nástroje se ve zkresleném zvuku ztrácejí a je obtížné je rozlišit. Mnohdy lze dešifrovat Russellovu kytaru, ale ani ta nezní tak, jak jsme na ni zvyklí. Russell dále obsluhuje Clavioline – ikonický syntezátor z 50.let známý například z hitů Telstar či Runaway, ale ani tento poklad se v nahrávce neprojeví svým typickým zvukem. Rozpoznat nelze příliš ani Francisův modulární syntezátor. Všechny zvuky se podřizují celku, kterým je masivní noisový ambient postavený na mocných dronech linoucích se ze všech použitých nástrojů.

Části trilogie Garage nám poslouží jako úvod do zvukového světa obou pánů, vrchol alba ovšem přichází s kompozicí Undead. Skladba je výjimečná i svou délkou přes sedmnáct minut, ale především pak svou dramatičností. Dvě solová vystoupení spojená v jedno přinesla mnoho náhodných spojů, mnoho náhodných gradovaných napětí a také paradoxní souhry. Jedním slovem je tato kompozice zdaleka nejdobrodružnější z celého CD. Ve skladbě Live pak můžeme sledovat, jak souhra obou hudebníků vypadá doopravdy. Lovecraftovsky opulentní a temné basové burácení, pichlavé ječení claviolinu, šumění a praskání jak z temné Innsmouthské noci.

Kultivovaný noise, vhodný k večernímu poslechu, dýmce a ušlechtilému destilátu.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!