- Inzerce -

Robert Dick & Thomas Buckner: Flutes & Voices

LRG dick - buckner

Název alba mluví za vše: obsahuje osm duetů fléten a barytonu bez jakýchkoli elektronických přísad typu zkreslování zvuku, delayů či smyčkování. Zkrátka unplugged záznam po čertech neobvyklé nástrojové kombinace – nástrojové, neboť zpěvák Thomas Buckner zde nemá úlohu frontmana ani nesděluje texty, ale vytváří společně s flétnistou Robertem Dickem předivo zvuků a krátkých motivků, v nichž mnohdy není poznat, který zvuk pochází z jakých úst.

Robert Dick je jedním z flétnistů, kteří svůj nástroj nejen mistrně ovládají, ale rovněž redefinují a rozšiřují jeho možnosti: pro flétnu je něčím jako pannini pro housle a Hendrix pro kytaru, píše se v tiskové zprávě přiložené k albu. Hyperbola? Po poslechu CD musím říci, že tiskovka nijak nepřehání. Dick hraje na basové flétny, flétnu, kterou si nechal vybavit posuvným náustkem (glissando headjoint) podle vlastního návrhu, a na pikolu a dostává z těchto nástrojů zcela nečekané zvuky: někdy se podobají lidskému hlasu, jindy třeba baskytarovému slapu.

Thomas Buckner v sobě nemá nepříjemné „strýčkojedličkovství“ mnohem slavnějšího Phila Mintona a daří se mu z mého pohledu neuvěřitelné: hrát „na hubu“ a nepůsobit přitom jako Scatman John ani vesnický idiot, ale jako soustředěný tvůrce přesvědčený o vážnosti své věci. V kombinaci s flétnami je jeho hlas navíc vyloženě příjemný a dodává nahrávce dramatičnost a prostor.

Flétna a hlas nejsou v širokém spektru zvuků těmi, které bych poslouchal nejraději, tohle album si mě ale bezezbytku získalo. Zplna hrdla doporučuji: je po technické stránce mistrovské, hudebně překvapivé, podmanivé i zábavné a ani chvíli zbytečně natahované či vařené z vody. Tohle není Bittová a Stivín!


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.