- Inzerce -

Robert Piotrowicz: When Snakeboy is Dying

Robert Piotrowicz: When Snakeboy is Dying

Musica Genera (https://www.musicagenera.net)

 

Album vycházející 27.3.2013 na kazetě a LP tvoří pět skladeb, které Piotrowicz nahrál už v roce 2009. Na rozdíl od většiny svých realizací se zde autor a interpret nedrží striktně jednoho nástroje a mísí jak nástroje akustické (kytara, piano), elektronické (syntezátor) nebo virtuální (software).

Spíše než v názvu zmíněné umírání mi hudba na albu připomíná přechod do jiné dimenze, do které vstoupíte ovšem postupně v průběhu poslechu alba. Pokud si na poslech uděláte čas, nabídne vám Piotrowiczowa hudba přímo fyzický zážitek. Výše zmíněné nástroje se neustále organicky prolínají a vytváří tak jemné pletivo založené často na mikrotonalitě. Hudba je silná a zároveň prostupná, takže do sebe lehce přijímá všechny rušivé zvuky v okolí, vtáhne je do sebe jako sonická černá díra hroutící se do sebe vlastní tíhou a za chvíli možná zjistíte, že mohutná gravitace Piotrowiczovy hudby si podmanila i vás a že už jste v hloubi jeho akustického světa. Pokud se znovu vrátím k názvu alba, byla by to jistě hudba vhodná ke čtení Tibetské knihy mrtvých, jejíž doslovný název také zní Vysvobození v bardu skrze naslouchání.

Zatímco strana A – kterou tvoří dvě skladby The Boy and Animal MassThe Bite – zní ještě poměrně “pozemsky” s dobře dešifrovatelným klavírem a rytmy modulárního syntezátoru, už v první písni se objevují rozježené širokospektrální zvuky, jako předznamenání budoucího.

Skladba Formatio na druhé straně desky pak přináší mohutné drony, obalené předivem mikrotonálních zvuků, sípání modulárního syntezátoru i digitální elektroniky a výrazné perkusivní zvuky vibrafonu. Nejkratší skladba celého alba Pneuma překvapí až jakousi gotickou atmosférou. Možná že výrazné mikrotonální motivy připomenou středověké dvojplátkové nástroje, které nikdy nejdou sladit dohromady. Závěrečnou skladbou Snakeboy Maximus naplno propuknou širokospektrální orgie, hudba se na nás valí ve výhružných klastrech, jako by v jeden moment hrály snad všechny klávesy ve studiu Roberta Piotrowicze.

Album je tajemnou výpravou do zvláštního akustického světa a může být zajímavé zvláště pro ty, kteří nehledají hudbu jen na bílých a černých klávesách, ale i v prostoru mezi nimi.

Album je k poslechu a ke koupi zde: https://robertpiotrowicz.bandcamp.com/album/when-snakeboy-is-dying


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!