- Inzerce -

Rytmus a sabotáž: Různé znějící děje a Sam McLoughlin

Z příjemných objevů, které čekají na ty, kdo chodí na akce experimentální hudby, mohou nejvíce zapůsobit zážitky se zvuky, jejichž zdroj nejsme schopni určit. Prvotní šok nicméně po čase odeznívá s tím, jak si posluchač postupně učí s podobnými zážitky vyrovnávat. Vyvine si jakousi víru, začne se zdržovat úsudků, potlačí potřebu kategorizovat a sezná, že zvuk k tomu, aby se rozvinul, potřebuje svůj čas. A důležitou složkou toho, proč v tom publikum jede spolu s hudebníky, je touha vidět, co se stane.  

lycett-20150816-Mcloughlin-Tor-001.jpg

Samotné „černé skříňky“ hudebních nástrojů na mnoha koncertech přispívají ke vzniku neutrálního kontextu vyluzované hudby, neboť obecenstvo zkrátka nevidí, jak ten který zvuk fyzicky vzniká. Je-li přítomen hudebník, nemusí předvádět žádná nebo téměř žádná fyzická gesta, případně tato gesta nemusejí mít zřejmý vztah ke slyšenému. Platí to zejména pro značnou část akusmatické hudby, v níž záměrně odlidštěná, odosobněná nebo dokonce anonymní povaha prezentace napomáhá vzniku neutrálního kontextu prezentace nových zvuků. Takový neutrální prostor, zvuková „bílá kostka“, je užitečný pro ty umělce, kteří chtějí, aby byly jejich zvuky vnímány takové, jaké jsou, jako zvuky o sobě, prosté kauzálních vztahů, asociací a symbolismu. Jednou z daní za neutralitu prostoru je výrazné snížení možnosti překvapení posluchače. Zvuky i vystoupení totiž byly zbaveny všech stop fyzičnosti.  

Psconcer.jpg

Tématem jiných tvůrců naopak může být experimentální navozování situací těhotných objevy a překvapeními. Sam McLoughlin z britského Todmordenu ve své hudbě a umění naplňuje právě tento cíl a výsledkem je situace neustálého přiházení se, nekonečný začátek. Na pódiu Mcloughlin připomíná freejazzového bubeníka zběhlého v umění akce a reakce. Divákům při jeho vystoupeních vznikají zvuky přímo před očima, přesto se ale diví, jak je možné, že se něco takového line z instrumentů, které McLoughlin používá. Jak mohou všechny ty tóny a témbry vycházet z monochordu přitlučeného hřebíky ke kusu fošny?  

ins7.jpg

Bohatství zvuků z reproduktoru, pružiny a mikrofonu:      

„Plánovaná spontaneita… Trik je v tom nemít pevně dané nápady, být v pohodě a zároveň v pohotovosti. Některé ty nástroje jsou naprosto šílené, víceméně se rozpadají a znějí při každém hraní jinak. Jiné jsou spolehlivější a svádí k opakování, ve všech se ale skrývají nekonečné stezky subverze. Občas, když se přistihnu, že jsem se zacyklil nebo že hraju na jistotu, udělám něco, o čem vím, že to naruší děj, třeba něco převrhnu nebo naslepo změním nastavení na syntezátoru. A najednou jsem v situaci, kde není čas myslet, musíš dělat s tím, co máš a odpálí tě to novým směrem. Sebesabotáž může být nebezpečný zvyk.“  

McLoughlinem vyvolané procesy jsou prostupné, okamžitá situace do nich může vstupovat coby rovnocenný partner hráče a dokonce i skladatele. Občas je tato možnost dokonce vestavěna do samotných nástrojů.  

ins1.jpg

Mnohé z nástrojů, které používá při tvorbě, na pódiu i mimo ně, si McLoughlin sám vyrábí nebo alespoň upravuje. Uplatňuje při tom stejný proces intuice, pokusů a osobních zkušeností. Některé instrumety vypadají spíš jako improvizované skulptury nebo asambláže zobrazující McLoughlinovu slabost pro ten který materiál či zvuk. Jiné konstrukce připomínají spíše zvířata, mají svou hlavu, chovají se po svém, občas chaoticky, a vyvolávají otázku, zda jsou tu od toho, aby byly ovládány, nebo proto, aby vyvolávaly údiv.  

ins6.jpg

„Ty nástroje se na pódiu mohou ocitnout v neobvyklých pozicích a naznačovat tak nové způsoby, jak na ně hrát… V každé ruce jeden instrument, do něčeho ťukám nohou nebo kolenem, nikdy ale dvakrát stejným způsobem. Je tu spousta proměnných. Rád se zahlcuju, abych nemohl sledovat všechny prvky. Občas se dostanu do situací, kdy nevím, jaký nástroj vlastně vydává jaký zvuk.“  

McLoughlinův přístup je improvizátorský a v příkré opozici vůči všemu, co vykazuje sebemenší známky autoritářství. McLoughlin své nástroje, podobně jako čaj z houbiček, sytí slušnou dávkou nepředvidatelnosti. Přesto je v jeho hudbě přítomen značný cit pro formální jednotu, strukturální vývoj a stylová i umělecká identita. Odkud taková soudržnost vyvěrá?  

Možná je dostatečně důstojným cílem usilovat o otevřenost novým zkušenostem a o vědomí každého probíhajícího okamžiku. U McLoughlina se hudební forma objevuje ruku v ruce s rozvíjejícími se zvuky a jasně odráží autorovo umělecké tázání – hudba na sebe bere podobu položené otázky. Jak říká sám McLoughlin: „Skoč a něco tě už chytí.“  

Autorem několika fotografií použitých v tomto článku je mediální umělec Roby Lycett. Jeho další práce naleznete zde. https://www.breakingthings.info/ A těště se na nové album Sama McLoughlina u Pre-Cent Home Entertainment a na evropské turné po boku Davida Chattona BakeraDeana McPheea.  

Překlad: Petr Ferenc    

 


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.