- Inzerce -

Samčo, brat dažďoviek: Slobodny nezavisly album; Živšie to už nebude

Samčo, brat dažďoviek: Slobodny nezavisly album; Živšie to už nebude

https://samcobratdazdoviek.bandcamp.com/

 

Od Čadce k Dunaju počuť čudnú nôtu. Jejím autorem je mladý a umělecky plodný jedinec, jehož tvorba je v pravém slova smyslu originální (na bandzonu označena za speed-aggro), a který si říká Samčo, brat dážďoviek. Jeho tvorba je dost možná podněcována podmínkami, které by u nás nebyly opakovatelné. Mám na mysli silnou roli konzervativismu reprezentovaného katolickou církví a hlavně neopakovatelným slovenským nacionalismem, který sice často působí vtipně, ale každá sranda někde končí. Na konci minulého roku se na Samčově bandcampu rychle za sebou objevily dva nové releasy.




První, nazvaný Slobodny nezavisly album, vyšel na konci listopadu. Jeho hlavním tématem je znechucení z lidské hlouposti (hlavně v podobě nacionalismu a nesnášenlivosti vůči čemukoli). Samčův postoj je jasně vyjádřen: „bolí ma duša, chcem zomrieť“. Jednotlivé tracky používají záznamy z různých akcí – ať už těch politických (celý svět je proti nám) nebo těch za „tradiční život“ (homosexuálové, cikáni, kdokoli další podle aktuální nálady, jsou proti nám). Zde musím podotknout, že pokud jde o autentické záznamy, musí slovenská vlastenecko-náboženská scéna ukojit choutky a plně saturovat potřeby každého národovce. Samčo jednotlivé perly uchopil a zmixoval. V situacích, kdy je hloupost daného výroku tak nesnesitelná, že by ji snad nevydržel ani papír, slyšíme v pozadí nejrůznější zvuky (smích, kejhání hus či prostě kdákání). Ve třetím tracku máme možnost spatřit Samčovu oslavu života (mix přinejmenším divné mantry říznutý zvukovou stopou porna a monotónním šuky-šuky). Pro mě osobně je perlou velmi originální uchopení jedné písně Janka Matúšky – státní hymna naprosto samostatné a na nikom závislé Slovenské republiky v podání několikačlenného chlapeckého sboru, prokládaná záznamem z dvou podobně významných akcí – mítinku na obhajobu sochy Svätopluka, kráľa starých Slovákov a částmi komentáře k otevření kravína Jednotného roľníckého družstva kdesi, slovy mír a láska a zakončené konečným zúčtováním s Bratislavou. V této skladbě snad chybí jen výrok Jánka Sloty o radikální revitalizaci Budína či Mečiarova mávačka v přímém přenosu STV doprovázená přiznáním, že nám nikomu neublížil.

Druhá kolekce vyšla o necelé tři týdny později a je nazvána Živšie to už nebude. Působí optimističtěji než první recenzovaný, je zhruba třikrát delší a vyskytují se zde live nahrávky. Už ve druhé skladbě jsme svědky Samčovy verze Otčenáše v rytmu Come As You Are od Nirvany. Většina skladeb pak stojí na textu, často s již zmíněnými biblickými motivy („joj Noe postavil lodičku“), a znovu se objevuje i motiv Nad Tatrou sa blýska (doprovozena básní člena Národného vzdoru). Mezi klasickými nástroji dominuje kytara, ale zaslechnout lze i mončičáky (doprovod ke čtení evangelia sv. Lukáše). Většina skladeb je původních, jedinou cover verzí je Môj malý pes Bobi, vykopáva hroby od Pentagramčeku. Samčo také reaguje na aktuální „problémy“ jako např. Facebook, methylalkoholová kausa či tělo Brada Pitta.

Na Samčově bandcampu je v současné době k poslechu dostupných celkem patnáct alb a vzhledem k nevyčerpatelnosti jím užívaných témat se pravděpodobně dočkáme dalších.

 

P.S.: autor je politolog, osminový Slovák a osminový moravský Slovák


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.