- Inzerce -

Seamus Cater & Viljam Nybacka: The Anecdotes

Seamus Cater & Viljam Nybacka: The Anecdotes

Anecdotal Records  (https://seamusandviljam.bandcamp.com/)

 

Těžká váha mezi vinyly, 180gramové LP The Anecdotes, představuje debutový počin dvou multiinstrumentalistů usazených v Amsterdamu. Zpěvák, hráč na Rhodes piano, koncertinu a harmoniky Seamus Cater, původem z anglické rodiny lidových pěvců, je zároveň autorem převážné většiny z kolekce deseti zde nabízených kusů. Viljam Nybacka pochází z Finska a znát ho můžeme jako basistu z math-rockových Brown vs Brown, zde však hraje na kytaru, ukulele, perkuse a bicí (začal na ně hrát speciálně pro toto duo) a zhruba v polovině skladeb též zpívá. Mezi hosty najdeme nejčastěji všestranného basistu Shahzada Ismailyho (účinkuje s mnoha umělci především na newyorské scéně), který i celé album loni nahrál, a v písni Muybridge last stand hraje též islandský trumpetista Eirikur Orri Olafsson (múm, Sigur Rós aj.).

Většina písniček je založena na nějakém úsměvném motivu ze života různých umělců, jimž jsou skladby věnovány. Tak například Piano připomíná smutný fakt, že datum úmrtí Prokofjeva se kryje se Stalinovým, což skladatele uvrhlo do hlubokého stínu. V jiném kusu zas posloužil za leitmotiv hudebník a amatérský běžec Alexis Lapointe, který byl na počátku 20. století slavný pro své heroické běžecké výkony (závodil s koňmi, auty i vlaky) i abnormálně rychlou hrou na harmoniku. Skladba The folk music je věnovaná Ewanu MacCollovi, který byl jedním z hybatelů revivalu britského písničkářství 50. a 60. let. Seamus Cater říká, že všechny písně na tomto albu jsou svým způsobem nějak MacCollem ovlivněny, protože výrazně zapůsobil na Caterovy rodiče.

Ve skladbách je vždy centrem vokální melodie, která je proměnlivou měrou dokreslována různými nástroji. Z většiny písní jasně vyzařuje punc dlouholeté anglické tradice, občas s nádechem blues, ale zároveň jsou zřetelně kořeněné něčím navíc, co jim dodává šťávu – příchutí současného přístupu k hudbě. Jistě v tom bude hrát roli zkušenost obou hráčů z pole spíše experimentální hudby a jejich užití tzv. rozšířených technik daných nástrojů (slyš Bas Jan Ader). Atmosférou si některé skladby nezadají třeba s Alifib od Roberta Wyatta, například závěrečná skladba první strany We built a mountain, jinde lze cítit britskou tradici „divného“ folku (např. lidé kolem Davida Tibeta).

Precizní práce z alba vystupuje při každém dalším poslechu, takže vřele doporučuji všem těm, co rádi teskní, i těm, co hledají víc než „jen“ písničky – tohle je deska plná ne jen tak ledajakých písniček!


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.