- Inzerce -

Skuta / Piacek: Darmstadt Acoustic Breakcore

Hevhetia (www.hevhetia.com)

 

Klavírista Miki (Miklós) Škuta a flétnista Marek Piaček patří k  zaběhnutým postavám slovenské hudební scény: Piaček jako člen nebo spolupracovník ansámblů Požoň Sentimental, VENI ensemble, VAPORI del CUORE nebo Pink Big Pig, Škuta jako uznávaný interpret klasické hudby staré i nové a také jazzu. Deska, na níž aktuálně oba spojili své síly, je na jedné straně poměrně skoupá na informace (takže například lze jen předpokládat, že veškeré skladby vznikly improvizací), na druhé straně už svým názvem vyvolává zajímavé asociace. Střetává se v něm Darmstadt, tedy místo, kde se po druhé světové válce kula podoba moderní hudby, respektive její větve hledající inspiraci v racionální organizaci hudební materie, a breakcore, jedna z extrémních podob elektronické taneční hudby pracující s agresivními zvuky a nepravidelnými, ale o to zběsilejšími rytmy. Existuje průsečík těchto dvou světů, v němž by se mohli potkat Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Alec Empire i  Venetian Snares? A lze tento průsečík vyjádřit pomocí tak subtilní zvukové kombinace, jako je klavír a flétna? Možná odpověď se při  poslechu CD nabízí. Hudba „darmstadtské školy“ ani breakcore nepatří mezi to, co by si člověk pustil k příjemnému poslechu. Obojí slouží spíše k dráždění mozku a jitření smyslů, nenabízí se tu mnoho zklidňujících míst, posluchač je zahlcován přívalem akustických informací, nejsou tu v oblibě repetice. A do nemalé míry tyto charakteristiky sedí na souhru Škuty a Piačeka. Většina skladeb ubíhá v  rychlém tempu kamsi pryč, rytmické a melodické myšlenky se objeví, aby se pak už nevrátily, převládající ladění je neurotické. Nedostává se nám tu záchytných bodů v podobě tonality nebo rytmické symetrie. Díky jemné zvukové paletě obou nástrojů je to ale paradoxně hudba zvláštním způsobem „hladká“ a rychlé běhy tónů se v ní slévají do plynulých linií. Zároveň je to ale poslech trochu jednobarevný – jak vzhledem k  obsazení, tak kvůli absenci kontrastů. Ačkoliv jde o sedmnáct skladeb, výrazně se odlišují jen izolovaná místa: statičtější Air (Unit) nebo Interlude 5 s dechem imitujícím digitální činely bicího automatu. Úvodní Rain in Cage a závěrečná Sound Garden-Postlude kontrastují se zbytkem jednak svou délkou dvanácti, respektive patnácti minut (většina skladeb se pohybuje mezi třiceti vteřinami a čtyřmi minutami) a dlouhými plochami ticha, z nichž se nejprve vynořují izolované tóny, které se pak spojí do oněch frenetických běhů. Nad skladbami darmstadtských skladatelů nebo produkcí breakcoreových konstruktérů se vznáší hrozba nudy a otupění. V případě dua Skuta / Piacek tomu brání energie, která nahrávku prostupuje a která překonává limity salónní kombinace flétny s klavírem i nebezpečí únavy ze záplavy příliš mnoha not.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.