- Inzerce -

Sofia Gubaidulina: Canticle of the Sun

Sofia Gubaidulina: Canticle of the Sun

ECM (www.ecmrecords.com)

 

Nedávno recenzovaná supraphonská nahrávka smyčcových kvartetů Sofie Gubaiduliny představovala průřez jejím skladatelským vývojem, disk z produkce německé značky ECM obsahuje její dvě novější díla. Úvodní Lyre of Orpheus (2006) je vlastně první částí triptychu nazvaného Nadeyka, v němž autorka zkoumá fenomén takzvaného diferenčního tónu a možnosti jeho využití při komponování. Diferenční tón vzniká jako výsledek souzvuku dvou tónů a pokud jsou tyto dva tóny hrány v hluboké poloze, vnímáme diferenční tón nikoliv jako jeden zvuk, ale jako rytmický puls. A právě hledání vztahu mezi tónovou výškou a rytmem, tedy vlastně různými formami vibrace, se stalo základem skladby pro sólové housle, smyčcovým orchestr a perkuse. Při hledání tónů, jejichž kombinace by určovala harmonickou stránku hudby a skrze zmíněné diferenční tóny i stránku rytmickou došla Gubaidulina k čtyřzvuku, který byl základem starořeckého ladění a který byl nazýván „orfeova lyra“, jelikož se předpokládalo, že odpovídal ladění nástroje bájného pěvce. Takový popis trochu nebezpečně zavání suchým cvičením v hudební kombinatorice, ale při poslechu výsledné hudby na takové myšlenky není čas. Začíná se něžnými zvonivými zvuky perkusí a vysokými tóny smyčců, linka sólových houslí se dramaticky vlní, postupně se vývoj zrychluje a harmonie zahušťují až k divoce rytmizovaným klastrům v závěru. Hraje Gideon Kremer a Kremerata Baltica.

Skladba Canticle of the Sun (1998) pro violoncello, sbor a perkuse pracuje s texty svatého Františka z Assisi z počátku 13. století a zároveň je inspirována osobností violoncellisty Mstislava Rostropoviče, pro nějž vznikla (na této nahrávce hraje Nicolas Altstedt). Autorka podle svých vlastních slov řešila dilema, jak naložit s Františkovým textem, aby jej svou hudbou nepoškodila. Sbor tak střídá dvě polohy: text pouze deklamuje, zatímco v pasážích bez textu dostává prostor ke komplikovanějším i efektnějším projevům – glissandům, výkřikům, extrémním tremolům. „Zpěv slunce“ má čtyři části: Oslava Stvořitele a jeho výtvorů – Slunce a Měsíce; Oslava Stvořitele, tvůrce čtyř prvků: vzduchu, vody, ohně a země; Oslava života; Oslava smrti. Ve srovnání s první skladbou je to hudba méně plynulá, rozkouskovanější a zároveň výrazově pestřejší. Violoncello nemá virtuózní part jako housle v Lyre of Orpheus, ale častěji se ocitá samo v tichu, kde vynikne i tiché škrábnutí smyčce po strunách. V Oslavě života violoncellista postupně podlaďuje strunu, posléze nástroj odloží a hraje na basový buben a flexaton. Na několik minut se vše stáhne do téměř neslyšitelné statické prodlevy, v níž několik brnknutí cella působí jako hrom. Finální Oslava smrti pak nezní nikterak chmurně ani depresivně, ale v souladu s obrazem „sestry Smrti“ v textu se smířeně až radostně znějící hlasy spolu s violoncellem vydávají do nebeských krajin.

Pokud by někdo potřeboval důkaz, že současná vážná hudba umí pracovat s intenzivními emocemi, aniž by se musela uchylovat ke kýči, tato nahrávka poslouží skvěle.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!