- Inzerce -

Soft Machine Legacy: Burden Of Proof

Soft Machine Legacy:  Burden Of Proof

Moonjune Records (www.moonjune.com)

 

Dědictví či odkaz průkopníků canterburské scény stále žije. Jejich vlajkonoši jsou dozajista Soft Machine Legacy, kteří se letos přihlásil s novým opusem Burden Of Proof, který je vskutku otiskem dávných komplikovaných melodií a přesto má dostatečnou svěžest a promlouvá novým jazykem k současným příznivcům jazzrockové fúze v britském stylu.  Aktuální sestava v obsazení John Etheridge – kytara, Theo Travis – tenorsaxofon, flétna a piano Fender Rhodes, Roy Babbington – baskytara a John Marshall – bicí a perkuse, představuje dokonale šlapající jemnou mašinku, která svá dobře namazaná soukolí dokáže rozvolnit i v netušených improvizacích. Třeba Travisova skladba Pie Chart nabízí  silný bluesový čaj, který se hodí na ráno, pátou hodinu odpolední i pozdní noční poslech. Marshallovo minutové perkusivní sólo nazvané JSP jasně dokládá, že tento veterán neztratil nic ze svých uměnovědných schopností. Pochoutkou je jistě i parafráze skladby Kings And Queens s éterickou flétnou, upomínající na tvorbu zesnulého zakladatele tohoto souboru Hugha Hoppera.

Hudební víry i vývěry se proplétají s danými vzorci, v jednotlivých dialozích můžete číst jasnou sounáležitost i vzájemné  drobné pošťuchování a hecování.  Je to nesmírně bohaté album, kde si můžete vychutnat průzračnost i drsnou dynamiku. Téměř metalová i skrytě psychedelická  a zároveň lyrická i jazzově fragmentovaná Etheridgova kompozice Pump Room je doslova životabudičem. Společná komprovizace Green Cubes zase jasně dokazuje, že jsou Soft Machine Legacy stále nositeli avantgardy a dokáží vytvořit parahlukovou mozaiku s nosnými tématy i zcela našláplými říznými breaky. Tohle není žádné zkostnatělé nostalgické pidlikání, ale plnokrevná hudba non plus ultra.  Na závěr jsme svědky sice rozjímavé až romantické filigránské kompozice They Landed On A Hill, ale ta přesně zapadá do daného kontextu a dává celému dílu dokonalou tečku. Tihle částečně „pohrobci“ dávné legendy zkrátka neustrnuli a dokazují, že i v tomto ranku lze stále objevovat nové impulsy bez zbytečných elektronických pomůcek a přetvářet starý dobrý sound poznovu v neobvyklých konstelacích a dimenzích.





Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.