Soft Machine Legacy: Burden Of Proof
Moonjune Records (www.moonjune.com)
Dědictví či odkaz průkopníků canterburské scény stále žije. Jejich vlajkonoši jsou dozajista Soft Machine Legacy, kteří se letos přihlásil s novým opusem Burden Of Proof, který je vskutku otiskem dávných komplikovaných melodií a přesto má dostatečnou svěžest a promlouvá novým jazykem k současným příznivcům jazzrockové fúze v britském stylu. Aktuální sestava v obsazení John Etheridge – kytara, Theo Travis – tenorsaxofon, flétna a piano Fender Rhodes, Roy Babbington – baskytara a John Marshall – bicí a perkuse, představuje dokonale šlapající jemnou mašinku, která svá dobře namazaná soukolí dokáže rozvolnit i v netušených improvizacích. Třeba Travisova skladba Pie Chart nabízí silný bluesový čaj, který se hodí na ráno, pátou hodinu odpolední i pozdní noční poslech. Marshallovo minutové perkusivní sólo nazvané JSP jasně dokládá, že tento veterán neztratil nic ze svých uměnovědných schopností. Pochoutkou je jistě i parafráze skladby Kings And Queens s éterickou flétnou, upomínající na tvorbu zesnulého zakladatele tohoto souboru Hugha Hoppera.
Hudební víry i vývěry se proplétají s danými vzorci, v jednotlivých dialozích můžete číst jasnou sounáležitost i vzájemné drobné pošťuchování a hecování. Je to nesmírně bohaté album, kde si můžete vychutnat průzračnost i drsnou dynamiku. Téměř metalová i skrytě psychedelická a zároveň lyrická i jazzově fragmentovaná Etheridgova kompozice Pump Room je doslova životabudičem. Společná komprovizace Green Cubes zase jasně dokazuje, že jsou Soft Machine Legacy stále nositeli avantgardy a dokáží vytvořit parahlukovou mozaiku s nosnými tématy i zcela našláplými říznými breaky. Tohle není žádné zkostnatělé nostalgické pidlikání, ale plnokrevná hudba non plus ultra. Na závěr jsme svědky sice rozjímavé až romantické filigránské kompozice They Landed On A Hill, ale ta přesně zapadá do daného kontextu a dává celému dílu dokonalou tečku. Tihle částečně „pohrobci“ dávné legendy zkrátka neustrnuli a dokazují, že i v tomto ranku lze stále objevovat nové impulsy bez zbytečných elektronických pomůcek a přetvářet starý dobrý sound poznovu v neobvyklých konstelacích a dimenzích.