- Inzerce -

Soft Machine Legacy: Burden Of Proof

Soft Machine Legacy:  Burden Of Proof

Moonjune Records (www.moonjune.com)

 

Dědictví či odkaz průkopníků canterburské scény stále žije. Jejich vlajkonoši jsou dozajista Soft Machine Legacy, kteří se letos přihlásil s novým opusem Burden Of Proof, který je vskutku otiskem dávných komplikovaných melodií a přesto má dostatečnou svěžest a promlouvá novým jazykem k současným příznivcům jazzrockové fúze v britském stylu.  Aktuální sestava v obsazení John Etheridge – kytara, Theo Travis – tenorsaxofon, flétna a piano Fender Rhodes, Roy Babbington – baskytara a John Marshall – bicí a perkuse, představuje dokonale šlapající jemnou mašinku, která svá dobře namazaná soukolí dokáže rozvolnit i v netušených improvizacích. Třeba Travisova skladba Pie Chart nabízí  silný bluesový čaj, který se hodí na ráno, pátou hodinu odpolední i pozdní noční poslech. Marshallovo minutové perkusivní sólo nazvané JSP jasně dokládá, že tento veterán neztratil nic ze svých uměnovědných schopností. Pochoutkou je jistě i parafráze skladby Kings And Queens s éterickou flétnou, upomínající na tvorbu zesnulého zakladatele tohoto souboru Hugha Hoppera.

Hudební víry i vývěry se proplétají s danými vzorci, v jednotlivých dialozích můžete číst jasnou sounáležitost i vzájemné  drobné pošťuchování a hecování.  Je to nesmírně bohaté album, kde si můžete vychutnat průzračnost i drsnou dynamiku. Téměř metalová i skrytě psychedelická  a zároveň lyrická i jazzově fragmentovaná Etheridgova kompozice Pump Room je doslova životabudičem. Společná komprovizace Green Cubes zase jasně dokazuje, že jsou Soft Machine Legacy stále nositeli avantgardy a dokáží vytvořit parahlukovou mozaiku s nosnými tématy i zcela našláplými říznými breaky. Tohle není žádné zkostnatělé nostalgické pidlikání, ale plnokrevná hudba non plus ultra.  Na závěr jsme svědky sice rozjímavé až romantické filigránské kompozice They Landed On A Hill, ale ta přesně zapadá do daného kontextu a dává celému dílu dokonalou tečku. Tihle částečně „pohrobci“ dávné legendy zkrátka neustrnuli a dokazují, že i v tomto ranku lze stále objevovat nové impulsy bez zbytečných elektronických pomůcek a přetvářet starý dobrý sound poznovu v neobvyklých konstelacích a dimenzích.





Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.